måndag 12 maj 2008

Verklighetsflykt?

I Stockholm i torsdags kom vi att prata om att läsa böcker vs att se på film. Att det oftast anses vara "finare" att läsa böcker än att se på film, fast egentligen är väl skillnaden att när man läser böcker så utspelar sig filmen bakom ögonen och när man ser på film så utspelar den sig framför ögonen.
Föreläsaren provocerade genom att påstå att både bokläsning och filmtittning är en verklighetsflykt. Vad är det som är så farligt med att vara här och nu? Hur många är det inte som kastar fram boken så fort man har semester, reser bort eller bara har en ledig helg?

Det ligger säkert nåt i det, men igår var det nog just verklighetsflykt jag behövde... så jag ägnade dagen åt Sophie Kinsellas Mina hemligheter (tack Mimmi för födelsedagspresenten!). Det var väldigt skönt att få ägna alla tankar åt nån annans liv än sitt eget...

1 kommentar:

Anonym sa...

jag tror att vi alla behöver fly från vardagen då och då, oavsett om boken/filmen ger ett bättre eller sämre liv än mitt eget då och då, oftast kommer lite mer ork och energi efteråt, och då blir det en nyttig verklighetsflykt, kram