lördag 30 mars 2013

Kaninmuffins

Sugen på att baka något roligt i helgen? Här kommer ett tips på supersöta kaninmuffins, som både barn och vuxna uppskattar. Jag misstänker att de skulle göra succé på ett barnkalas, och dessutom som ett roligt pyssel som barnen själva kan vara med och göra. Själv gjorde jag dem tillsammans med kusinfirman förra påsken, och kan intyga att de gjorde succé i vuxet sällskap också.

Ingredienser (12 muffins)
2,5 dl vetemjöl (150 g)
1 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
2 tsk mald kanel
1 tsk mald ingefära
2 ägg
1,5 dl strösocker
2 dl finrivna morötter
1 dl rapsolja

Kräm
100 g naturell färskost
50 g smör, rumsvarmt
2 dl florsocker

Garnering
12 marschmallows
rosa socker eller strössel
silverkulor
rosa hjärtströssel
ev florsocker

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200 grader. Ställ muffinsformar i en muffinsplåt.
2. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, kanel och ingefära i en skål.
3. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda ner morötter och olja i mjölblandningen. Rör tills allt är väl blandat. Fyll muffinsformarna till tre fjärdedelar med smet. Grädda mitt i ugnen ca 10-12 min. Låt muffinsarna kallna.
4. Gör krämen: Vispa färskost, smör och florsocker till en fluffig slät kräm, ca 3 min. Toppa muffinsarna med ett tjockt lager kräm.
5. Klipp marschmallows diagonalt och doppa snittytan i rosa socker eller strössel. Ställ dem ovanpå muffinsarna som öron. Garnera med silverkulor till ögon och strössel till nos. Pudra ev över florsocker vid servering.

Visst är de bedårande söta?

3 kommentarer:

Suzan sa...

Åh, sååå söta!

Jenny sa...

Ser inte alls dumma ut :P

S sa...

Hej, jag vet att du inte har skrivit här på många år. Men jag hoppas att du gör det igen.

Jag råkade hitta din blogg av en slump för ett år sen och insåg först inte att den inte var aktiv.
Så jag började läsa lite i arkiven medans jag väntade på nästa inlägg. Jag tyckte den var så hemtrevlig och ett riktigt lyckopiller, massor med julglädje och recept och annat. Och jag som inte hade känt julglädje sen länge, tyckte verkligen om att väcka den känslan igen. Jag går fortfarande in på bloggen lite då och då när jag vill bli glad, bli inspirerad eller få lite julkänsla.
Din blogg är ett riktigt lyckopiller! och jag gillar ditt sätt att skriva.

Ha det bra! /Sia