måndag 10 april 2006

Prisa Gud!

Idag kom skatteåterbäringen! (eller iaf beskedet om den)
Ca 4000 får jag tillbaka! Lyckas av nån anledning alltid få tillbaka, men det är ju inte så att jag klagar... samtidigt fick jag ett OnOff-reklamblad o blev lite sugen på att lägga pengarna på en ny stereo... Min gamla har hyfsat många år på nacken o lever sitt eget liv ibland. Å andra sidan använder jag den inte speciellt mycket... Nåja, fundera kan man ju alltid.

Annars är det dags att börja packa igen. Insåg att jag åker på onsdag. I övermorgon. Typ snart. Men som bekant hatar jag att packa så det kommer inte hända idag... möjligtvis imorgon om jag har tur. Lika bra att inte börja idag för jag vet att jag bara blir förbannad o på dåligt humör. Har varit med förr. Ännu jobbigare den här gången då jag ska packa för att va borta 1,5 vecka, måste ha nåt som lämpar sig i Paris (väder o temperatur?) OCH på bröllopet. Suck. Bjud inte mig på tillställningar som har dresscode - me no like! Är det inte meningen att man ska tycka det är kul att gå på bröllop?? Inte är det väl meningen då att det BARA ska kännas jobbigt för att man inte har nåt att ta på sig? Har inga snygga kläder som passar, det enda jag kunde skrapa fram är en vit eller svart kjol - MEN då får man ju inte ha på sig just vitt eller svart på ett bröllop påstår de insatta. Och jag hittar inget på stan heller som jag kan ha, ser ut som en uppstoppad korv i allt o skulle faktiskt helst låta bli att gå just av den anledningen om jag fick välja... Duger det inte som man är så får det va...
Alltså - bjud inte mig på nån fin tillställning för jag kommer ändå bara förstöra era vackra planer med min felaktiga uppenbarelse.

---

"Klädsel: Kavaj" betyder enligt traditionen mörk (mörkgrå eller mörkblå) kostym enligt ovan. (varför får herren va mörkklädd om det inte passar sig att man som dam är det?) Idag är man inte alltid så noggrann med detta utan accepterar även kostym i andra färger eller udda kavaj/elegant blazer. (värsta schyrrot som faktiskt accepterar andra färger - annars, blir man portad då eller?) Då bär man en snygg kavaj tillsammans med ett par finbyxor, så undvik helt jeans eller chinos. Slips eller fluga är obligatoriskt. (nåde den som vågar komma utan) Kvinnor bär kortare dräkt eller klänning med ev. tillhörande kavaj. Lång klänning kan också gå bra, men ingen hellång afton- eller festlig långklänning ("balklänning") som vid finare klädkoder (se ovan).

Bär aldrig helvitt på ett bröllop om du inte är den som gifter sig! Helsvart är också olämpligt, även om du bär sorg. Bröllop bryter nämligen sorg. Det kan passa att han topp i svart om man har byxor eller kjol i färg, men risken finns att traditionsbundna gäster på bröllopet rynkar på näsan även åt detta. (ärligt talat, finns det människor som på ett bröllop ägnar sig åt att rynka på näsan åt folk som inte är tillräckligt "fina"... bah. detta om nåt får ju mig att aldrig vilja gifta mig. vem skulle vilja komma på ett bröllop där alla måste rynka på näsan åt bruden hela tiden?! )

För övrigt så tolkar jag ovanstående som att svart eller vitt är ok om man inte är helsvart eller -vit, o det var ju inte riktigt planen...

Det ska dock poängteras att det inte är brudparet jag är irriterad på, utan allt annat...

6 kommentarer:

Kattis sa...

Jag röstar för kjolen du hade på examen om dresscoden är kavaj. lagom snygg med en bra top till. färg på den kan du ju klura på.... Paris kanske har nåt att erbjuda. Eller var det innan resan det var bröllop? Du är så busy nu så jag hänger inte med... :-)

Engma sa...

Jag gillar inte bröllop. Faktum är att jag känner precis som du. Jag ryser bara jag tänker på det. Jag och P ska gifta oss med varandra utan några onödiga statister. he he.. Du är INTE bjuden på vårt bröllop! Grattis! :D

Prralin sa...

Haha! Tack!

Anonymous sa...

Du kan ha svart kjol så länge toppen har nån annan färg. Ha det så bra på resorna och Glad Påsk!

mamma sa...

jag tror att du är välkommen på bröllopet vad du än bär. tror bruden vet vem hon har bjudit, dvs hela denna del av släkten Nelin som har svårt för finare kläder än jeans. Ha de, kram

Felicitas sa...

Tjena tjejen! Tror (och hoppas!) att du får vår både i Paris och Skånelandet.. =) Glad påsk på dig!!