söndag 2 oktober 2011

"Stugsista"

I Norrland firar man stugsista sista helgen i augusti, och tanken är väl att markera att stugsäsongen är över för den här gången. Här nere i södern har jag dock aldrig hört talas om det. Men i fredags åkte mormor och jag till stugan för att fixa en del som bör göras innan vintern tar vid, för nu blir det antagligen inte så mycket stuga förrän till jul.

Även förra året åkte vi till stugan denna helgen, dvs helgen efter äppelmarknaden, så man kan väl säga att det är vår "stugsista". Denna helgen förra året var sista gången morfar var i stugan. Jag hjälpte honom fixa ute på tomten, städa bort sommaren, stapla ihop alla utemöbler och lägga presenning över för att skydda mot vintern, mormor och jag bakade kanelbullar och äppelkaka, vi löste melodikrysset och morfar satt i fåtöljen med en drink i handen och uttalade meningen som jag för alltid kommer att minnas; Jag mår alltid bra när jag är i stugan.Ett alldeles speciellt ögonblick som jag är glad att jag kan bära med mig.

Men i år var det jag som fick vara arbetsledare för möbelstaplingen (och fick låna in pappa som extrahänder). Förutom detta bjöd stughelgen på äppelkaksbak och melodikryss, precis som vanligt. Och så ett besök hos pappa där mina två äldsta kusiner "kikade förbi" (uttrycket long time no see passar ganska bra, det var nämligen 10 år sen sist!), en sedvanlig tvätt av bilarna (jag tvättar min bil nästan varje gång jag är hos pappa, och oftast blir de andra två bilarna också tvättade av bara farten - pappa tycker alltså att jag bör komma på besök oftare ;)), en skördetur i grönsakslandet och så pappafångade kräftor på det.

1 kommentar:

Anna sa...

Vi tycker absolut att det är trevligt att du tittar förbi även av andra anledningar än att bilarna blir tvättade!! Fast det måste ju erkännas att den anledningen OCKSÅ är trevlig...