söndag 14 februari 2010

Schlagerspektaklet del 2

Bild lånad från svt.se.


Igår kväll bytte jag glittret och fjäderboan mitt i händelsernas centrum mot mysbyxor och slappläge i soffan hos mormor och morfar. Men icke desto mindre Melodifestival!

På förhand ett betydligt blekare startfält i Sandviken än förra veckan i Örnsköldsvik. Och den känslan har jag nog kvar även efteråt. Erik Saade hade jag inte hört talas om tidigare (tror jag?), och första gången jag hörde Manboy påminde den mig väldigt mycket om Britneys Womanizer. Sydsvenskan sågade låten och tyckte att den var överkoreograferad - själv tyckte jag den var rätt så bra efter ett par snabbgenomgångar och lyssningar. Och ja, jag är ju en sucker för koreografi så det gick hem!

Andreas Johnson utstrålar en viss star quality och jag gillar hans röst, men kanske inte We can work it out lyfte riktigt lika högt som hans tidigare "hitar".
Kalle Moreus & co hade också en fin låt som jag tror att vi kommer få höra till leda, eller som Sydsvenskan gissade - på tusentals sommarbröllop och ungefär en miljon veckor på Svensktoppen.
Cykel på köpet-Dogge lät väl ungefär som han brukar men lite överraskande var att Hippare hoppare verkade falla morfar lite i smaken. Highlighs-Andreas känns som en Magnus Carlsson-wannabe - de där stegen har vi sett förr. Anna Maria Espinosa kommer vi nog inte höra så mycket mer av gissar jag, Pauline faller säkert sina fans i smaken (men inte mig) och Hanna Lindblads Manipulated blev jag inte riktigt klok på om jag gillade eller inte...

För övrigt vet jag inte om det är så många låtar från Sandviken som kommer att nynnas på i sommar. Men vem vet, man ska aldrig säga aldrig. Det kan ju hända att jag är lite partisk från förra veckan också, men det kändes inte som att gårdagens show bjöd sin publik på plats på så mycket att hänga i julgranen. Visst var Glada Hudik-teatern lite söta, men gav det nån partystämning i arenan? Och de förinspelade mellanspelen kan ju inte ha varit så jättehippa att se på storbildsskärmarna. I Övik bjöds vi ju på både Charlotte, Nanne & Sonja - och på Dolphan live. Ja, det blir ju roligare i Örnsköldsvik. :)

Jag måste säga att jag är lite imponerad av Måns (eller Mums-Mums som vi kallar honom i Övik sen 2007) som programledare, med tanke på hans ringa ålder och icke-erfarenhet. Han gör ett proffsigt intryck, till skillnad från sin krulliga kollega som man knappt ser bakom manuskorten.

Ska bli spännande att se vad nästa vecka har att bjuda på. Det är väl ingen som har sett Pling än?!

1 kommentar:

Cornelia sa...

Jag tror och framförallt hoppas att vi har två ruskigt bra veckor framför oss nu :-) Kram kram