lördag 9 augusti 2008

Nytt köksbord


Sakta men säkert går det framåt i lägenheten... Torsdagens besök till IKEA (egentligen ska jag säga att besöket avsåg mer Birsta än själva IKEA; Birsta är en "förort" till Sundsvall där IKEA + massor av andra affärer ligger, ett riktigt shoppingmekka... och eftersom det inte var så länge sen jag var på IKEA, var de andra affärerna runt omkring minst lika intressanta) resulterade tex i ett nytt köksmöblemang.

Förra gången jag var på IKEA blev jag kär i stolen Gilbert, och det är hans fel (eller förtjänst) att köksbordsbytet gick så snabbt som det gjorde. Mitt gamla bord var rektangulärt och hade bara plats för 2 stolar i icke-utdraget-tillstånd (mitt gamla kök rymde inte mycket mer), men eftersom mitt nya kök är lite större ville jag gärna ha ett lite större bord som rymmer 4 pers.

Jakten började alltså i stol-delen, vilket bord skulle passa till Gilbert?! :)
Efter många om och men och funderingar så blev det faktiskt ett bord från Jysk... Jo, det tar emot att handla där, men förvånansvärt nog fanns alla 4 benen med i paketet. I'm impressed!
Servicen imponerade dock lika lite som vanligt, först fick jag stå i kassan och vänta ca 5 min innan de 2 (två) säljarna som stod innanför disken och pratade med varandra tog notis om mig. Hade du fått hjälp eller? Ehh ja, det är därför jag står här och försöker få kontakt med er, vad tror ni?! Sen när jag skulle hämta ut bordet från varuutlämningen så orkar jag inte gå in på det hela mer än att det var två stolpskott även där.

Jag undrar vad Jysk har för anställningskrav egentligen?!
"Det är meriterande om du är otrevlig, ointresserad av service och människor. Ytterligare ett plus om du är duktig på att slarva bort möbeldelar som kunden behöver, inte svarar på mail och lovar en massa du inte håller". ???

Jag skulle gärna bli överbevisad att jag har fel, men tyvärr bekräftas min känsla för Jysk varje gång jag sätter min fot i en butik. Dock försöker jag göra det så sällan som möjligt...



Okej, det där var en lång Jysk-parantes. Bordet heter iaf York och kostade 999 kr. Till det blev det alltså 4 st brunsvarta Gilbert-stolar a 395 kr. Köpte också nya grå/svarta löpare på IKEA. Idag köpte jag grårandiga underlägg i plast som jag klippte till så att de blev kvadratiska och passade på löparen. Tallrikarna är ett rea-fynd från Buketten från i våras, och glasen heter Godis Mix och kommer från IKEA. Mattan är är en plastmatta inköpt på Elitvaror Matthall i Övik för 595 kr. (Tack mormor, den köpte jag för pengarna jag fick av dig! :)



Framtidsprojekt är också att tapetsera om i köket (gillar inte den oranga färgen...) och då också byta gardiner. Dessa sitter mest uppe för att de faktiskt matchade tapeten ganska bra... Sen har jag också planer på att köpa kakeldekor och sätta upp på en hel kakelrad. Någon som har erfarenhet av kakeldekor?



Svar/svart med cirkelmönster eller enfärgad blank svart, vad tror ni?!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med om Jysk! I morgon ska jag packa ut 2 st bokhyllor som inte är hela. Mitt besök på Jysk i Kinna gick ungefär till så som du beskriver ditt. Fick åka fram o tillbaka 4 ggr på 3 timmar tex. Otur för dem att jag aldrig kommer handla där med.

Anonym sa...

Fina bilder. Ditt kök kommer bli kanonfint när det blir klart. Det blev kanonsnyggt med bordet o stolarna!!

Anonym sa...

Håller med om Jysk jag med. Fick lakan i present därifrån en gång. De stank kemikalier när man öppnade förpackningen och var söndringa efter en tvätt.

Elina sa...

har du hittat kakeldekor någonstans som inte är så dyr? jag funderar också på en rad med kakeldekor i svart i mitt kök, men tycker att det är så himla dyrt överallt.
svara gärna i min blogg..

trevlig blogg du har förresten.
kram elina