söndag 25 juli 2010

Afternoon Tea

Idag har termometern knappt tagit sig över 10-strecket och regnet har stött som spön i backen hela dagen. Väldigt passande att vi hade en inplanerad utflykt som i och för sig hade varit trevligt i vackert väder också, men som lämpade sig lika bra för detta regnväder.

Gålsjö Bruk (43 minuter från Örnsköldsvik, om man ska tro de som bestämmer annonstexterna) serveras det Afternoon Tea söndagar under juli månad. Idag slöt vi upp en liga på 10 personer för att skåla i te-kopparna där. Vi kom fram till att mer än hälften av oss på ett eller annat sätt jobbat på stället, somliga visserligen mer än andra, men jag kan i alla fall lägga en dags arbete där till min meritlista.

Med tanke på vädret blev vi serverade på vita dukar inne i Herrgården istället för i parken utanför. Det bjöds på nybryggt te i kanna tillsammans med nygräddade scones med smör och marmelader, smörgåssnittar med lax, ädelost och de i England obligatoriska gurksnittarna. Avslutningsvis ett gäng små bakverk. Smakade utsökt!

I eftermiddag har vi också hunnit vinka av Kattis som nu officiellt lämnat Övik för Göteborg, visserligen har hon redan varit borta från stan ett år men nu har hon också gjort sig av med lägenheten. Jag kommer på mig själv att tycka det är väldigt tråkigt att hon lämnar stan (vilket jag förstås tycker), men så inser jag att jag ju faktiskt inte själv bor kvar här. Konstigt. Att hon numera bor i Göteborg innebär ju faktiskt att hon är närmre Malmö. Men Örnsköldsvik är ju alltid Örnsköldsvik, så är det bara. Dags att planera nästa reunion...

3 kommentarer:

Sara sa...

O till Övik hoppas jag ni båda återvänder nån gång framöver.... Ni hör hemma här - båda två!!

Sara sa...

Snyggt halsband föresten! ;)

Kattis sa...

Tack för superhärliga dagar och fina bilder. Och tack för att du också alltid vill vara med där det händer, så jag får trevligt sällskap... :) Göteborg är förvisso närmare Malmö men reunions ska nog ske í norr tror jag.... för allas hälsa och välmående. :) Kram