lördag 10 september 2011

Blossa 2011

Tidigare i veckan presenterade Blossa årets smak på glöggen. Kaffe. Kaffe? Jag tror inte att den här kommer att bli någon favorit hos mig. Men å andra sidan, handen på hjärtat, så brukar jag inte vara så förtjust i de andra smakerna på årgångsglöggen heller. Lättglögg är mer min grej. Och kombinationen kaffe + alkohol lär nog inte falla mig i smaken. Men självklart har jag redan klickat hem ett par flaskor i beställningsformuläret. Det hör ju liksom till. Och så är de så snygga. Framför allt är de snygga.

Är det okej att börja längta till julen nu då?


13N54’20.11”89W43’33” Mellanamerika. Högsommar. Temperatur: 32°C. Luftfuktighet: 87%. Vidsträckta plantager vilar i skuggan på kaffeodlingen Finca Las Delicias, El Salvador. Arabicaträd sträcker sig mot solen. Samtidigt i Sydeuropa: Eftermiddag. Lätt bris. Solmogna druvor slumrar i tunga klasar på vinodlingarnas sluttningar. Tre sorter väljs omsorgsfullt ut för att förädlas och färdas långt bort. Sverige. Temperatur: -10°C. Rimfrost. I den nordliga midvintern sker det omtumlande mötet; två vita viner bryter av mot den rundade Arabicasmaken, medan det tredje förstärker kaffets karaktär. En ny upptäckt. En förening av mörkrostad elegans och Blossa starkvinsglögg.

4 kommentarer:

Träningsglädje sa...

ja, snart höst och jul = högsäsong för prralin. yey!!!

Maria sa...

Ja, nu drar det ihop sig... Höst och julmys är ju det bästa som finns! Själv tycker jag att Dufvenkroks (om jag inte minns fel) Hjortronglögg var en höjdare i den alkoholfria klassen. Håll utkik! ;)

Prralin sa...

Högsäsong, ja nu när du säger det... Haha!

Ja det finns massor av goda lättglögger, både goda och snygga där också faktiskt. Fast om jag ska vara riktigt riktigt ärlig, tycker jag inte att glögg överhuvudtaget är sådär jättegott. Tycker inte om att dricka varmt överhuvudtaget... Men är det jul så är det! :)

Träningsglädje sa...

wiiii JUL!
http://www.underbaraclara.nu/193993/2011/09/13/kom-kom-signade-jul/