torsdag 22 september 2011

Tankefrön


I måndags kväll var jag på en fantastisk "föreläsningsföreställning" med Christer Olsson från Utvecklingspoolen; Tankefrön. På min förra arbetsplats jobbade vi mycket tillsammans med Christer och Utvecklingspoolen. Bland annat höll de i våra ledarskaputbildningar och säljutbildningar, och dessutom dök de titt som tätt upp på kickoffer och andra sammankomster. Under ett par års tid träffade jag därmed Christer 3-4 gånger per år, och jag uppskattade det väldigt mycket redan då. Men jag måste säga att jag uppskattar det ännu mer efter igår.

Efter drygt två års bortavaro från denna typ av tänk, som jag till stor del tyckte genomsyrade hela min dåvarande arbetsgivare, fick jag i måndags nästan en religiös aha-upplevelse. Den där världen finns kvar, fast utanför min lilla bubbla!

Jag visste ju att jag gillade Christer och hans livsfilosofi, och det var också därför jag armbågades lite för att få med mina närmsta kollegor från min nuvarande arbetsplats att lyssna på detta. Det saknas mycket av det han pratar om på denna arbetsplats, om man frågar mig (fast det gör man inte). Jag hade glömt av mycket av det han pratade om, eftersom jag inte längre jobbar aktivt med det som jag ju gjorde då, men jag kände ju förstås igen nästan allt när han väl sa det. Och jag tycker att allt är så klokt. Så enkelt, så självklart - men ändå så otroligt nyttigt att få bli påmind om.

Några av de tankefrön som jag tar med mig:

Vi gillar människor som gillar oss.
Det är människan som är konkurrensfaktorn.
Välj att förstå så vet du vad jag menar.
Människor är inte bra eller dåliga - vi är olika.
Brist på information leder till spekulation.
Jag vet mer än vad jag vet att jag vet.
Att välja att vilja är ett val.
Allt som inte är under utveckling är under avveckling.
Ju mer du vågar veckla ut dig, desto mer utvecklas du.
Du läcker vad du tänker.
Lever jag det liv jag vill ha levt?

Om du bor i Göteborgsområdet så rekommenderar jag varmt att lägga några timmar av ditt liv på att lyssna på Christer den 11/10.

Bilder lånade från Christers facebook-sida.

1 kommentar:

mamma sa...

mycket bra tankefrö, hoppas några av dina nuvarande arbetskamrater förstod