söndag 15 oktober 2006

Hälsning fran Tunisien!

Här kommer en hälsning till alla glada ifran Tunisien! Här är varmt o skönt, iaf där vi befinner oss, för dagen pa Djerba. Dock hörde vi rykten igar om att det spöhaglade uppe i Hammamet men det hade vi hunnit lämna bakom oss vid det laget som tur var!

Började med tva nätter i Hammamet, sen akte vi buss soderut mot Dous (som inte stavas med s men jag hittar inte sebratecknet pa detta spännande tangentbord där det inte är samma bokstäver pa tangenten som det blir när man trycker, mycket intressant...). Bussresan tog hela dan, 11 timmars restid tror jag det blir. Känns ju väldigt säkert att aka 11 timmar med en busschaufför som under ramadan varkens far ata eller dricka under tiden solen är uppe... stackarn! Men han var duktig o tog oss dit vi skulle iaf!

En natt i Dous pa ett hotell mitt i öknen, sen pa morgonen darpa när vi checkat ut red vi kamel i Sahara iklädda "arabkläder", det var lite häftigt. Öknen är imponerande.Sen akte vi mera buss... Stannade o köpte färska dadlar, Dous är tydligen "dadlarnas huvudstad", helt otroligt mycket dadelpalmer! Akte förbi en berber-by o kikade in, o sen kom vi tillslut till Djerba som var malet. Här har vi bott en natt o ska bo en till. Sen ska vi vidare till Sousse för att avsluta med tva natter dar, vilket innebär heldag i bussen imorgon ocksa...

I eftermiddag fick vi första lediga timmarna sa vi kunde ligga nagra timmar vid poolen o ha det gott. Fran ca 14-16.30, tyckte det var ganska sent pa eftermiddagen, mestadels molnigt o inte sa lange men jag ser ute som en krafta i ansiktet iaf. Annars har det mest varit hotellvisningar, transportsträckor o middagar. Men det är trevligt o intressant. Ser dock fram emot onsdag som bli en helt ledig dag innan vi aker hem pa kvallen.

Nu ar det bäst jag avlslutar innan min internettid pa denna extremt langsamma dator tar slut. Snart dags för middag igen. Spyr snart pa bufféer...

2 kommentarer:

Maria sa...

Åååh! Är så himla avundsjuk, påminner mig om hur mycket jag längtar tillbaka till Syrien/Jordanien... :|

Engma sa...

He he... jag var ju där i egenskap av blivande resesäljare så jag har gjort en liknande resa.. men jag tror att vi reste åt andra hållet. Men vi var också där och red dromedar. :) Jag tog hem en hel vattenflaska med sahara sand. Myntha te? he he.. det var blandade känslor om det i vår grupp men jag gillar det. Såg de på children's channel i grottorna nu också? Couscous och kyckling - smakar bra? :) Tunisien är ett lustigt land.