torsdag 8 april 2010

På kurs med Kurt

Idag har jag varit på kurs med Kurt. Eller rättare sagt med Therese. Hjärncellerna har äntligen fått jobba lite igen. Jag har lärt mig lite om ITIL® och IT Service Management. Något som jag hörde talas om för första gången för nån månad sen. Men så har jag ju inte rört mig så mycket i IT-kretsar tidigare...

Man kan väl säga att ITIL handlar om processer för att hantera IT-infrastruktur. Och det var faktiskt intressantare än det låter. (Eller så är jag väldigt lättflörtad just nu och gör vågen bara jag kan få lära mig nånting. Vadsomhelst.) En del av kursen handlade om Service Management och kundfokusering - och för första gången sen jag började nya jobbet i december kände jag idag att jag kanske trots allt hade nåt att tillföra. Jag kanske inte är så dum ändå. Jag har bara tappat allt självförtroende under dessa låååånga månader...

Kurt Therese sa också något intressant som satte fokus på det jag saknar. "I en organisation är det inte bara de som frontar kunden som ska vara kundfokuserade. Alla i organisationen måste tänka att de frontar någon som frontar kunden." Om de som frontar kunden ska kunna göra sitt jobb och ge kunden service så måste de få attention internt i organisationen och inte ses som "den där jobbiga som vill ha svar/hjälp/nåt gjort för att kunden vill det"...

I min förra värld stod alla på tårna. Alla frontade alla och det fanns inget annat. I min värld var det så självklart så jag fick en chock när jag kom till den andra världen. Som också kallar sig "kundfokuserad". Men som är just kundfokuserad inom citationstecken. Som i själva verket inte ens klarar av att serva sina nyanställda. Eller ens förstår att det är ett problem. Eller där de som frontar kunden ses som ett "pain in the ass" av övriga avdelningar...

Hört talas om att kunden betalar din lön?!

Inga kommentarer: