onsdag 21 april 2010

Resebranschen i gungning

Att det inte kan vara speciellt kul att jobba i resebranschen just nu kommer ju inte som någon överaskning. Kontakt med mina gamla kollegor över landet bekräftar naturligtvis detta. Imorse såg jag en kändis från Svenska Resebyråföreningen (SRF) som satt i morgonsoffan på TV4 och diskuterade problematiken för hela resebranschen, inte bara flygbolagen. Jag hann tyvärr inte höra klart på diskussionen eftersom jag var tvungen på att gå till jobbet…

Men jag kikade in på SRF:s sida och läste bland annat detta:

"Det är inte bara flygbranschen som lamslagits av askmolnets framfart. Även researrangörerna och resebyråerna har drabbats mycket hårt. Vid ett möte idag med statssekreterare Leif Zetterberg och sju andra representanter för Näringsdepartementet, förklarade SRF att resebyråerna och arrangörerna är utsatta för minst lika stora problem som flygbolagen. Ett fortsatt flygstopp kommer att få förödande konsekvenser för hela branschen. Just nu rinner pengarna ut för att bekosta hotellogi, måltider och hemtagning av strandsatta resenärer. Försäljningen av nya resor har minskat drastiskt och många resebyråer och arrangörer sitter nu med noll intäkter och oförändrade kostnader och i många fall med ännu högre kostnader till följd av allt arbete med ombokningar och information till resenärer och dessas många gånger oroliga anhöriga."

En redan väldigt slimmad bransch med små marginaler har det alltså tufft nu. Jag håller tummarna. Och hoppas att den där jäkla vulkanen slutar aska sig, och att molnet blåser iväg… typ nu.

Inga kommentarer: