måndag 9 juli 2012

Turist i Köpenhamn

Den första norrlänningen landade i Skåne igår. I väntan på de andra som kommer på torsdag blev det idag en tur till Köpenhamn för att turista. Man vill ju gärna kunna säga att man varit utomlands på semestern liksom...

Skämt å sido, jag har faktiskt inget större sug alls efter att åka utomlands. Överhuvudtaget. Framför allt inte på sommaren. Jag älskar nämligen den svenska sommaren. Även om det kan regna, vara kallt och blåsigt - så glimrar den ändå till emellanåt. Och är alldeles underbar. Det finns så mycket att se och göra på "hemmaplan", och ja, Köpenhamn får väl i det närmaste räknas som hemmaplan också när man bor i Malmö.

Vi tog tåget över till Köpenhamn i förmiddags. Satte oss på en turistig sightseeingbuss och hoppade sedan över till en lika turistig sightseeingbåt. Spenderade några timmar med att vara turister och uppleva en stad som är så nära och som jag visserligen har varit i ganska många gånger, men aldrig riktigt lärt känna. Vi hälsade på slottet, kikade på Operan, vinkade till den lille havsfru, gick på Ströget, åt röde pölser och wienerbröd med choklääääde (man måste ju ta seden dit man kommer).  

Jag älskar att vara turist!

röd pölse
danska wienerbröd
den lille havsfrue
köpenhamn
Jag undrar vad som egentligen hände med högvakternas små tillhåll utanför slottet? Tog budgeten slut så att de fick hålla till godo med utedass eller...?

Update: Alltså, jag bara måste ju länka till det här klippet med Solstollarna där Skumberg åker till Danmark för att köpa wienerbröd med chokoläääde... Om ni glömt att ni kom ihåg - nostalgi!

6 kommentarer:

Nenny sa...

Men åhh. Solstollarna. =)
Nostalgi

VisitDenmark sa...

Hej,
Haha, det där Solstollarna klippet hade vi glömt bort. Riktigt roligt!
Vi är lite nyfikna på vad ni tyckte om sightseeingen i Köpenhamn? Är det något ni skulle rekommendera andra?
Mvh VisitDenmark

Prralin sa...

Hej VisitDenmark,
vad roligt att ni hittat hit!

Vi åkte en kombinerad City and Harbour Tour (http://www.sightseeing.dk/sys/details/?category=13&tourid=8) som var ganska bra. Vi valde den framför "hop on hop off"-turerna då vi bara ville ha en "hel tur" utan en massa stopp.

Men nästa gång tar jag nog hellre ett av hop on hop off-alternativen som fanns, där man också kunde kombinera både buss och båt. Av två anledningar; 1) den här turen hade ingen karta så att man kunde följa med vart man åkte och 2) guidningen fanns inte på svenska (men på norska och en hel drös andra språk - konstigt!).

Det här var två ganska stora minus för att få en bra upplevelse av turen (men det berodde ju helt på dålig research av oss), men turen var ändå bra och jag kan verkligen rekommendera en sightseeing i Köpenhamn. Om man känner sig bekväm med att vara turistig. :)

VisitDenmark sa...

Hej igen,

Tack för dina synpunkter:) Vi ska se till att vidarebefordra dom, så att guidningarna kan bli ännu bättre i framtiden.
Hör gärna av dig till oss på info@visitdenmark.se om du vill att vi skickar en Köpenhamnskarta. Kan vara bra att ha inför nästa besök ;)

Mvh VisitDenmark

Prralin sa...

Tack för det! Jag plockade på mig ett gäng kartor så jag har nog så det räcker till nästa gång också (det jag efterlyste var alltså en utmärkt "rutt" på kartan som man kunde följa, som jag såg att hop on hop off-turerna hade, men som den turen vi åkte saknade). :)

VisitDenmark sa...

Dina synpunkter har förmedlats till berörda parter:)

Ha en fortsatt fin kväll!