söndag 11 november 2012

Pepparkaksmüsli

Idag var det dags att fylla på müsliburken, och eftersom vi närmar oss julen så tyckte jag det passade utmärkt med en omgång pepparkaksmüsli. Jag har mitt vanliga standardrecept som jag utgår från, och bytte ut kardemumman mot pepparkakskryddor. Jag använde färdig kryddmix, men det går naturligtvis bra att själv blanda kanel, kardemumma, nejlika och ingefära efter tycke och smak. Hade jag haft några valnötter hemma hade jag slängt i det också, men det får bli nästa gång.

Ingredienser
2 msk smör
3.5 dl havregryn
1 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl hasselnötter, rostade
2 msk linfrön
2-3 msk honung
2 msk pepparkakskrydda

Gör så här
1. Blanda hälften av alla de torra ingredienserna utom pepparkakskryddorna i en panna med smält smör.
2. Stek ingredienserna på hög värme.
3. Ta av pannan när müslin fått fin, gyllenbrun färg.
4. Ringla över honungen och rör om i den varma pannan.
5. Häll över müsliblandningen i en skål och tillsätt resten av de torra ingredienserna samt pepparkakskryddorna och blanda väl.

1 kommentar:

Unknown sa...

Den müslin går in av för hackor kan jag säga! Att ha kardemumma i är jättegott, men jag testar gärna detta också.