fredag 23 november 2012

Vörtbröd med valnötter och julmust

Jag är egentligen inte speciellt förtjust i russin i kakor och mat. Men på sina ställen hör det liksom bara till, till exempel i lussekatter och vörtbröd. Men så var det nån som undrade om man kunde byta ut russinen mot valnötter i vörtbrödet, och det lät ju gott så därför provade jag det häromdagen. Brödet blev något mer kompakt och "satt" än vad det brukar bli, men jag misstänker att det snarare beror på att jag använde mig av dinkelmjöl istället för vetemjöl (?). Ska man experimentera så ska man!

Smaken var det dock inget fel på. Nästa gång tror jag faktiskt att jag ska blanda och ha lite russin och lite valnötter. Och så kör jag nog på vetemjöl, som det står i receptet. Det känns säkrast så. Men varsågoda att experimentera själva efter tycke och smak. Det värsta som kan hända är ju att det blir misslyckat. :)

Recept
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda 2 dl grovt rågmjöl, 1 dl rågkross, 4 dl vetemjöl (eller dinkelmjöl då som jag provade), 4 msk vörtmix, 1 dl valnötter (eller russin, eller både och), 0,5 dl linfrön, 2 tsk bikarbonat och 1 tsk salt i en bunke. Rör ner 2,5 dl julmust, 2 dl filmjölk och 0,5 dl mörk sirap. Klicka ner den lösa smeten i en smord avlång bakform (ca 1,5 liter). Strö lite rågkross på toppen.

Grädda i nedre delen av ungen ca 1 timme. Stjälp upp och låt svalna under bakduk.

vörtbröd valnötter
vörtbröd valnötter

4 kommentarer:

Maria sa...

Glutenet i vetemjölet låter brödet jäsa på ett annat sätt än dinkelmjöl, så det är inte alltid helt lyckat att byta ut allt mjöl rakt av. Man kan prova med 50/50 och känna sig för lite. Dinkelmjöl kan också kräva lite mer degvätska. ;)

mamma sa...

så gott det ser ut, när jag bakade det för ett tag sedan blev mitt mycket mörkare än ditt, enda skillnaden var att jag använde lättfil, undrar om det verkligen kan påverka utseendet, men smaken var det ionte fel på, nu är det legitimt att köra helt ut, julen är i antågande :)

Cecilia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cecilia sa...

Jag har inte själv testat det. När hinner du baka?