måndag 2 april 2012

Påsktårta

Nu är det snart (äntligen!) dags för ännu en högtid, jag är ju som bekant svag för sådana. Näst på tur står påsken, och den går väl i och för sig över lite väl snabbt för min smak - men man får passa på att njuta desto mer istället.

Såhär några dagar före påsk tänkte jag passa på att tipsa om en supergod påsktårta, som jag har gjort både påsken 2009 när jag bjöd på påskmys i Övik och 2010 då jag råkade bjuda hem hela släkten till mormor & morfar (nästan utan att de visste om det...). Förra året blev det ingen påsktårta vad jag kan minnas, men i år är tanken att Kusinfirman ska försöka sig på en annan variant. Resultatet av detta lär vi inte se förrän påskharen redan är ute och gömmer ägg. Så här kommer ett tips inför påskhelgen, jag vågar nästan utlova succé!


ca 14-16 bitar
Tid: 1 timme
Ugn: 200 grader

Tårtbottnar
1 msk smör
2 msk ströbröd
4 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kakao
100 g smör, smält svalnat

Av erfarenhet vet jag att det funkar lika bra med färdigköpta tårtbottnar... Om det till exempel inte lyckades så bra med att göra egna. Typ.

Chokladmousse
2 dl grädde
200 g mörk choklad, smält
2 ägg
1 dl socker
2 dl hallonsylt

Glasyr
200 g mörk choklad
50 g smör
1 dl grädde

Garnering
Marsipan, gul och röd karamellfärg


Tillagning
Smörj och bröa en form med avtagbara kanter. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl, bakpulver, kakao och smält smör. Blanda väl och häll i formen, grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter. Lossa kaka ur formen och låt svalna. Skiva kakan till tre bottnar.

Om kakan vid det här laget fortfarande är kladdkaka i mitten; kör till närmsta affär och köp färdiga tårtbottnar...

Vispa grädden till chokladmoussen och blanda med den smälta chokladen. Dela äggen i gulor och vitor. Vispa äggulor och socker pösigt. Vispa äggvitorna till fast skum. Blanda försiktigt chokladsmeten med äggulesmeten och vänd sist ner de vispade äggvitorna.

Bred sylten i ett tunt lager underst på den ena botten och sedan moussen ovanpå. Gör likadant på den andra botten och lägg på locket. Smält chokladen till glasyren och blanda ner smör och grädde. Bred över tårtan och ställ den kallt, gärna över natten.

Garnera tårtan med marsipankycklingar, godisägg eller vad du känner dig sugen på. Tasteline hade tidigare en väldigt bra steg-för-steg-guide för att göra marsipankycklingar, men den verkar vara borta nu (?). Ja, ni ser ju själva hur snygga kycklingarna blev när man följde den beskrivningen... :)

Såhär ska "delarna" se ut, gammal bild sparad från Tasteline.
Använd fantasin, och tänk på att det är insidan som räknas!

Inga kommentarer: