söndag 23 juli 2006

Fixardag

Äntligen så vaknade jag en morgon med lite energi. Vilken befrielse! Helgens projekt har ju varit att packa upp väskan o städa, men det har gått lite segt med det tidigare...

I fredags kväll skulle jag ta det lugnt, packa upp o gå o lägga mig tidigt var tanken (eftersom jag hade lite sömn att ta igen, blev sent både onsdag o torsdag kväll också efter "hemkomsten")... Men då bjöd Kattis på räkor o vin till middag o det kunde man ju inte tacka nej till, med tanke på att på min matsedel stod det havregrynsgröt eftersom jag inte hunnit (orkat) vara o handla än...
Sen kom Fredrik också o vi gick ner på Harrys en sväng. Till saken hör att vi hemma hos Kattis haft en väldigt lång o djup diskussion om hur fascinerande det norrländska folket är ibland. Att de verkligen frågar (ofta!) rakt ut "du är inte härifrån va??" när man öppnar munnen eller nämner sitt efternamn som inte heller passar in i den "norrländska normen", o sen att den självklara följdfrågan är "men vad gör du här?!"
Vi har svårt att tänka oss att man skulle fälla samma kommentarer "hemma", visst kan man väl reagera om nån pratar annorlunda, men jag skulle nog aldrig få för mig att säga "du är inte härifrån va?"... Möjligtvis nåt i stil med "jaså du är från norrland" eller nåt liknande... Och när det gäller efternamn är det ännu mer lustigt - har aldrig ens tänkt tanken att vissa efternamn hör eller inte hör hemma på vissa ställen...
Självklart kan man väl höra ovanliga efternamn ibland, men inte så att jag skulle få för mig att fråga "du är inte härifrån va?" på grund av det...
Hade vi varit svarta eller av utländsk härkomst hade det antagligen kallats för rasism...

Nåja, hursomhelst, vi har insett att vi är lite exotiska... =P

Gissa vad som händer på Harrys? Vi sitter o pratar (skånska, göteborska o småländska) vid ett bord när herrarna bakom plötsligt frågar "ni är inte härifrån va?"
Surprise! Sen ska de börja gissa var vi kommer ifrån... Förvånansvärt svårt hade de att placera oss, Kattis hamnade till slut i Borås men de tyckte inte att jag lät så väldigt långt ifrån förrän jag plötsligt råkade säga nåt ord som avslöjade mig... Och Fredrik den stackarn trodde de var dansk. Jaja vet inte om det säger mer om bönderna från Bredbyn än om oss... =P
När de då väl lokaliserat oss på Sverigekartan så kom ju följdfrågan som ett brev på posten "men va fan gör ni här???" Surprise nr 2!
Har fortfarande inte kommit på nåt bra svar att ge på den frågan utan att behöva dra hela livshistorien. Ska jobba vidare på saken...

Kvällen på Harrys var iaf väldigt trevlig o lustig. Dansade lite o var väl hemma o i säng runt 3-tiden. Inte så pigg igår alltså.

Men idag har jag städat, dammat, torkat fönstrena in- och utvändigt (!!!), lagat riktig mat, diskat, skurat Fritz matskålar o underlägg, dammsugat, rollat gardinerna, sorterat skorna i hallen, lackat tavellisterna, lackat nattduksbord, tvättat, packat upp, kammat o klippt klorna på Fritzen, sorterat upp tvätten, joggat runt Hörnsjön, tagit ett kvällsdopp vid Nyänget/Domsjö o fixat o trixat lite allmänt. Skönt!!! Tyvärr ser det ännu värre ut nu än när jag började eftersom vardagsrummet plötsligt förvandlades till målarverkstad... Men det är bara att jobba vidare imorgon, det skulle ju göras förr eller senare!

Nu ska jag börja fundera på refrängen, sova o göra mig redo för en ny arbetsvecka, träna o sen gå hem o förhoppningsvis städa klart...

2 kommentarer:

mamma sa...

Det låter plötsligt som om din dg har betydligt fler timmar än min, värst va du hinner med när andan faller på! ha de gott, kram

Petri sa...

Hehe, underbar liten krönika om norrlänningar! love it! =) Välkommen tillbaka till Norrland!