lördag 20 mars 2010

Fredagsblomma på en lördag

Under tulpantider brukar jag köpa med mig en bukett tulpaner hem varje fredag, för att förgylla helgen. Jag förstår inte hur jag för några år sen kunde ogilla tulpaner...?

Igår tyckte jag nästan att jag var extra värd mina tulpaner. Veckan har varit riktigt jobbig. Jag har varit sååå trött. Jag vet att jag brukar klaga på att jag är trött och orkeslös, men denna veckan har det varit något helt otroligt. Måndag satt jag på jobbet och kämpade för att hålla ögonen öppna, och när jag kom hem på kvällen somnade jag först tre timmar och sen sov jag som en stock hela natten. På tisdagen var ögonen om möjligt ännu grusigare och jag orkade inte mig igenom hela arbetsdagen utan gick hem på eftermiddagen. Och sov. Sov sov sov. I onsdags klev jag inte upp förrän vid 13-tiden, och orkade alltså inte ens ta mig till jobbet. Ögonen var grusiga och svullna - det både kändes och såg ut som om jag hade gråtit mig till sömns kvällen innan. Men det hade jag inte...

Jag kände mig stenad hela dagen. Fram mot kvällen började jag dock känna mig lite piggare, och i torsdags gick jag till jobbet och kände mig ovanligt pigg och laddad under promenaden dit. Arbetsdagen började med ett avdelningsmöte, och efter det rann alla energi av mig. Jag är bortskämd med att tidigare ha haft ett jobb som kickar igång mig och får upp mig i tempo - mitt nuvarande jobb har för närvarande precis motsatt effekt (och självklart vet jag att det till viss del ligger på mig själv att göra något åt detta, men den senaste tiden har det inte funnits någon som helst energi till detta). Det var inget annat att välja på annat än att gå hem igen. Och stanna hemma både torsdag och fredag. Jag gick in på apoteket och fick tips om ögondroppar. Sitter du mycket framför en dator? Jo, men det har jag ju "alltid" gjort. Dock sitter jag numera framför en dator och har solen/ljuset i ögonen under hela eftermiddagen och får kisa och anstränga ögonen. Det kanske är boven i dramat. Eller iaf en delbov.

Just det ja, sa jag att jag sov torsdag och fredag? Framåt eftermiddagen igår kände jag mig dock piggare. Piggare än jag känt mig på hela veckan. Och efter att ha överdoserat ögondroppar ett par dar lättade trycket lite över ögonen också. Så skönt! Som att livet återvände!

Det firades med fredagsmys med två goda vänner (och en halv ny bekantskap som jag inte får träffa förrän till sommaren) hos mig igår kväll, med baconlindad fläskfilé, ugnsrostade rotfrukter och Let's Dance. Idag vaknade jag lite för tidigt och känner att det snart är dags för en powernap. Annars tror jag att jag är på g. Tänker dock passa på att njuta av en ovanligt oplanerad helg, ska bli så skönt att bara vara...

3 kommentarer:

mormor sa...

Skönt att du känner dig bättre.

mamma sa...

härligt att du är på g igen, vi dyker uoo vid ett annat tillfälle hos dej , längtar efter att ses, kram

Ofelia sa...

Blommor förgyller verkligen!
Sov ut och ta det lygnt i helgen så du är på G på måndag - får då kör vi igen!!

:-D