torsdag 15 mars 2007

Grekiska köttbullar

Åt nåt gott ikväll som jag skulle vilja tipsa om:

Grekiska köttbullar
400 g lammfärs
1 dl havregryn
1 msk potatismjöl
1 1/2 dl vatten
2 msk finhackad rödlök
1 finhackad vitlöksklyfta
1 ägg1 tsk salt
2 kryddmått svartpeppar
2 kryddmått kryddpeppar
2 msk finhackad bladpersilja
1 tsk timjan
1 tsk rosmarin
1/2 pkt grekisk fetaost

Blanda havregryn, potatismjöl och vatten i en skål, låt stå och svälla. Blanda ner lammfärs, ägg, lök, salt, övriga kryddor och örter samt den smulade fetaosten. Blanda väl. Smeten måste vara smidig. Forma köttbullarna och stek i stekpanna i brynt smör.
Servera gärna tillsammans med ugnsrostade rot- och grönsaker, t.ex. potatis, palsternacka, morötter, aubergine, rödlök etc. Skär grönsakerna i bitar, pensla med olja och sätt in mitt i ugnen, 200o, ca 30 min. Ta ut formen efter 20 min. och smula över resten av fetaosten.
Själv åt jag köttbullarna med spagetti. Gott!

Inga kommentarer: