tisdag 27 mars 2007

Plus och minus

Vad tror ni? Jag behöver lite råd från nån som vet bättre...

(Har fortfarande inget från RS att ta ställning till, regionschefen ringde igår o sa att det "kunde komma en lösning under veckan" o isf behöver de förstärka på säljsidan dvs ge mig fortsatt jobb, men när får jag veta det då tro?! Samtidigt som DS säger att de verkligen vill att jag ska börja hos dem o behöver ha besked typ nu...)

RS
+ "Kontorstid" (fast lång sådan 9-18 varje dag…)
+ Utmanande, utvecklande o krävande jobb
+ Gillar bokningssystemen
+ Har nytta av min utbildning
+ Får åka på studieresor med jobbet
+ Trevliga arbetskamrater
+ Heltid (vikariat som kan ge förlängning, dock osäkert)
+ Möjlighet till säljbonus

- För utmanande, ska ha koll på allt över hela världen
- Oklara o oseriösa arbetsförhållanden
- Stor arbetsbelastning
- Arbetstid mån-fre 9-18 + var tredje lördag...
- Tappat suget efter de senaste månadernas underbemanning
- Väldigt dåligt betalt med tanke på vilket ansvar man har
- Finns inga pengar att hämta i branschen i framtiden heller
- Tungjobbat
- Pressat med säljkrav uppifrån
- Stillasittande monotont arbete


DS
+ Flexibelt schema (vilket kanske skulle ge tid att tex hinna/orka träna?)
+ Mer socialt aktiva arbetskamrater (dvs inte bara barn- o familjesnack)
+ Positivare arbetsmiljö
+ Fast anställning
+ Lättjobbat jämförelsevis
+ 100% OB på helgerna
+ Kanske möjlighet till förflyttning om jag vill till Skåne?
+ Nystart?
+ Stående o gående jobb

- Inte speciellt kvalificerat jobb
- Öppet alla dagar året om, inga långhelger här inte
- Mycket helgjobb (fast å andra sidan korta pass o som sagt 100% OB)
- Deltid, ca 30 timmar per vecka (kan dock ta på sig mer)
- Fast tjänst binder upp mig mer, jag hade ju siktat på Skåne snart
- Sätter RS-kollegorna i skiten om jag säger upp mig…
- Tappar mitt extraknäck

3 kommentarer:

Maria sa...

Jag hade samma tider som du när jag var på Gallerix i Umeå, det passade INTE mig! Orkade inget innan, orkade inget efter... Visst är det mycket som är bra med RS men om man tänker bort att det bara gäller "jobb ur jobbsynpunkt" så tror jag att du skulle må bättre av andra tider och mindre arbetsbörda. Du har redan hunnit begagna dig av din utbildning ett tag sedan du blev färdig med den, vilket är ett stort plus om du vill tillbaka till branschen sedan, men för din egen skull (med tanke på livet utanför karriären) kanske det vore hälsosamt med något annat? Att nöta vidare med det man egentligen vill under ogynnsamma omständigheter kan vara sämre än att stiga åt sidan och ladda upp inför en kommande nysatsning... Men du känner dig själv bäst, vad andra än säger. Jag säger bara vad jag känner utifrån vad du skrivit.

Prralin sa...

Jag är tacksam för alla åsikter, tar till mig o funderar vidare...

Engma sa...

Hej kanske jag ska börja med! Du har varit aktiv med skrivandet ser jag (till skillnad från vissa andra). Fick för mig att trycka på "Petras blogg" bland favoriterna och se om man lyckas komma in och läsa. :)

I övrigt så har jag inte så mycket bra råd att ge... jag själv är ju veligheternas mästare. Men en sak som är sant är att gott arbetsklimat och goda arbetskamrater är nästan viktigare än allt annat. Men lönen är också viktig.. (men eftersom resesäljare ändå inte är så välbetalt så...). Och som du skrev..det finns ju faktiskt DS i andra städer också. Men handelsbranschen innehåller inte många heltidstjänster.. Men om du inte känner för att jobba som resesäljare nåt mer så kan du ju byta jobb, men om du tänkt söka mera såna jobb så är det nog värt att "harva" ett tag till på RS eftersom erfarenheten väger över... Fast du kan väl fila till CVt och skriva att vik:et tog slut och utelämna att det fanns möjlighet till förlängning. Allt går ju.

He he.. det blev en massa råd ändå. Men jag sparade det bästa till sist.. FÖLJ DITT HJÄRTA. :D