onsdag 18 februari 2009

Är detta jag?

Åtta år i Norrland får räcka - nu återvänder jag hem till Skåne igen!

Jag är en 28-årig Skånetös som efter åtta års exil i Norrland nu bestämt mig för att vända hemåt Skåne. Jag har haft åtta väldigt intressanta år i ett fantastiskt vackert Örnsköldsvik, men Skåne är trots allt där jag hör hemma, som min morfar brukar säga. Min tid i Övik har gett mig många nyttiga kunskaper och erfarenheter, inte minst på det personliga planet. Att som 20-åring flytta 110 mil från föräldrar, släktingar och vänner har gett mig skinn på näsan och lärt mig att klara mig själv - "vill man ha något gjort får man göra det själv".

Jag har pluggat vid Umeå Universitet (Högskoleexamen med engelska som huvudämne) och vid Turismakademien (KY-examen Turismentreprenör i nationell och internationell utveckling), men den allra bästa utbildningen har de senaste årens arbetslivserfarenhet gett mig.
Som turismstudent gjorde jag en av mina praktiker på en resebyrå i Övik, och efter avslutad utbildning fick jag år 2006 jobb på densamma. Tre år senare har jag hunnit med att avancera från dammsugande praktikant till resebyråchef för Sveriges största privatägda resebyråkedja. Jag har haft tjänsten som chef för resebyrån sedan 2007, och detta har lärt mig otroligt mycket.


Som resebyråchef har jag ansvaret för resebyråns försäljning och resultat, budget, lokal marknadsföring, annonsering och skyltning, personal, tidrapportering, lönerevision, månadsvis redovisning/avstämning av flyg-, tåg- och bussförsäljning samt diverse administrativt arbete. Jag har också jobbat en del med uppsökande försäljning i form av kundbesök hos företagskunder etc. Förutom jobbet som chef är jag också resesäljare för privat-, affärs- och gruppresor. Detta jobb består av försäljning och bokning av flyg, tåg, buss, charter, hotell, hyrbil etc till kunder i butik och per telefon. Bokning sker i diverse olika bokningssystem, tex Amadeus, Stina och olika arrangörers egna bokningssystem.

Som person är jag driven och målmedveten i mitt arbete, jag väljer att se möjligheter istället för svårigheter. Jag väljer att vilja. Att ge god service är en självklarhet i mitt jobb, men jag tycker också att marknadsföringsdelen med lokala aktivitetsplaner, annonsering och skyltning etc är väldigt intressant - något jag gärna skulle vilja jobba vidare med och lära mig mer om.

På fritiden tycker jag om att pyssla med inredning, att umgås med vänner, mysa med min katt, må bra, shoppa, fotografera, photoshopa, pyssla med datorn och träna. Ett mål jag har är att inom de närmsta åren ta mig igenom Tjejklassikern med allt vad det innebär. Jag är också ett hängivet hockeyfan och följer Modo i Elitserien så ofta jag har möjlighet (faktiskt en av anledningarna till att jag hamnade just i Övik).
Ett annat stort intresse är att resa och se mig om i världen, vilket jag har haft turen och möjligheten att kunna göra en del genom jobbet på resebyrån de senaste åren.

Jag söker nu ett intressant jobb i Skåne där jag kan dra nytta av mina kunskaper och erfarenheter, men samtidigt har möjlighet att fortsätta utvecklas!

7 kommentarer:

Maria sa...

Instämmer på alla punkter!

Anonym sa...

Otroligt duktig du är på skriva jobbansökan. Det stämmer bra med dig ja!Får dock en tår i ögat när jag läser... :(

Anonym sa...

:-) hoppas du hittar jobbet du letar efter - eller att det hittar dig!!

Anonym sa...

visst är det DU, förmågan att utrycka dej i ord har du verkligen, som mamma blir jag otorligt stolt(tårögd) att läsa dina ord, hoppas verkligen jobbet hittar dej här på himmaplan. kram

Prralin sa...

Maria - Phu, vilken tur!

Sara - Tack tack, det är lite trist också men ibland måste man prioritera...

Sara/Träningsglädje - Tack, ja hoppas kan man ju alltid. Inte för att det kryllar av jobb just nu, men skam den som ger sig...

Mamma - Tack tack, ni får hålla utkik där nere... men VD för ett bussbolag som morfar tyckte är nog inte riktigt min grej. ;)

Lillstrumpa sa...

Åh, vad jag blir avundsjuk på din förmåga att skriva om dig själv (och få det att låta så bra). Jag kan skriva många saker bra, men ansökningshandlingar har aldrig varit en av dem.

Anonym sa...

absolutely! den som inte anställer dig efter det cv:t ska jag ta ett snack med.. ;) sök inte mitt jobb baraa... hahaha