torsdag 26 mars 2009

Semesterrapport

Det är såååå skönt att vara ledig! Men dagarna går alldeles för fort, och imorgon är det redan torsdag... halva ledigheten är visserligen kvar, men det innebär ju också att halva har rusat iväg redan... jag vill verkligen inte tillbaka till "verkligheten" igen.
Jag vill vara här! Ledig!

Jag har nu förflyttat mig från Malmö till Österlen. Idag har jag varit i Ystad och funderat på om det skulle kunna vara en stad för mig att bo i? Jag vet inte riktigt vad som är "hemma" här nere i Skåne, var jag vill bo, var jag vill söka jobb... Jag har nämligen inte bott "här" sen jag flyttade hemifrån, och hemmet jag flyttade hemifrån finns inte längre kvar. De jag vill vara nära är lite utspridda, men allt är ju bättre än ett avstånd på 110 mil, som nu.

Var är alltså en fråga. Men vad är en annan. Vad vill jag bli när jag blir stor? Ska jag satsa på en omstart? Eller på något jag redan kan? Ska jag knata på i invanda spår eller ska jag göra helt nya?
Jag har sneglat ett tag på en distanstutbildning till Inredningskonsult som jag tycker låter jättekul. Åtminstone privat, men jag vet inte om det är något som jag har tillräcklig fallenhet för för att kunna jobba med. Men det kanske kan ge en möjlighet att glida in på det spåret så småningom, om man tycker det är kul...
Jag ska försöka få tag på några som läst den här utbildningen tidigare och höra vad de tycker...

Det är en gigantisk beslutsprocess som jobbar i min hjärna just nu... var, när, hur, varför. För mig är det här inte bara en flytt, det är en flytt från den enda stad som varit "hemma" för mig - till något som jag inte alls vet vad som är hemma. Det inte är bara en flytt, herregud det är ju Övik jag tänker flytta från.
Övik, som halva mitt liv kretsat kring.
Hjärnan kommer troligen fortsätta att jobba på högvarv tills förändringen är ett faktum, och därför önskar jag inte dra ut på det alltför länge; om jag ska vänta på "rätt tillfälle" får jag troligtvis vänta länge. Det är svårare att söka jobb på 100 mils avstånd, och inte ha möjlighet att "svänga förbi", men är det klokt att säga upp sig utan att ha ett nytt jobb, ska jag jobba kvar tills jag vet att arbetsplatsen jag lämnar har kommit på fötter och hittat någon som tar över mitt jobb, eller ska jag säga upp mig när det passar mig.

Ego eller inte?

Inga kommentarer: