fredag 6 mars 2009

Nåja, jag försökte i alla fall

Under min promenad till jobbet i morse (promenaden som för övrigt tar längre och längre tid att gå för varje dag, då jag inte orkar ta mig fram i annat än lunktakt) bestämde jag mig för att än en gång ta mig i kragen. Det funkar inte att bara bli tröttare och tröttare för varje dag, och verkligen känna nästan fysiskt motstånd mot att ta mig till jobbet varje morgon.

Så jag tog mod till mig och ringde vårdcentralen (något jag bara gjort två gånger tidigare i mitt liv, en gång för två år sen då jag kände mig ungefär som nu och fick order om att besöka farbror doktorn, och en gång för ett år sen när jag behövde en spruta inför Thailands-resan). Jag visste egentligen inte riktigt vad jag skulle säga att jag ville, eftersom jag inte vet "hur man gör". Så jag sa att "jag skulle vilja beställa tid för hälsoundersökning eller vad ni nu kallar det" och fick till svar av Vårdcentrals-damen en lång harang om att om man inte har några symptom så får man betala fullt pris och eftersom de har så mycket annat att göra så blir man inte prioriterad men kan få sättas upp på en väntlista som kan ha ganska lång kötid, om man vill.
Det var typ det jag fattade.

Okej, så vad ska man ha för symptom för att slippa det här då?
Mina räckte tydligen inte iaf, eller ja just det det vet jag ju faktiskt inte eftersom Vårdcentrals-damen tydligen inte tyckte det var intressant nog att fråga efter det.

Lesson learned: Hitta på ett bra symptom.

Visserligen hade jag inte speciellt mycket energi innan jag ringde det där samtalet, men efteråt kan jag säga att även den sista lilla gnuttan försvann. Jag ogillar starkt att bli dumförklarad.
Jag fick några goda råd på vägen iaf; rör du på dig?, har du någon att prata med?, tänk på att dagsljus är viktigt, fem minuter ute i dagsljus varje dag - se det som en ordination.

No shit Sherlock.
Tack ska du ha, sa jag, men jag är faktiskt inte dum. Jag vet vad man ska göra, men jag orkar inte göra det. That's my problem.

5 kommentarer:

Anonym sa...

jag gjorde en hälsoundersökning på privat mottagning. kostade mig 1000 kronor. om du inte vet hur du ska ta tag i det själv kan du anlita en bra pt. finns mestadels på gym dock och jag vet inte om du har gymkort? de hjälper en med allt. eller kolla med itrim och sådana ställen. de brukar också hjälpa med "allt". :-)

Anonym sa...

typiskt någon som är på fel plats i livet
ring och säg att du känner dej trött och hänging och har gjort det en längre tid, alltså är sjuk, så ska de kolla upp lite prover och så,
försök orka ringa igen, man är har rätt att träffa en doktor när man inte känner sej frisk
på dom igen, kram

Prralin sa...

Sara - Jo jag har gymkort, men vi har ingen PT där. Men jag kan säkert forska vidare i detta, om jag orkar...

Mamma - Jag var nog lika mycket på fel plats i livet som Vårdcentralen-damen imorse, att be om hjälp är inte min starka sida och det misslyckades uppenbarligen.

Anonym sa...

älskade dotter, be om hjälp igen, förhoppningsvis svara någon trevligare nästa gång, kram

Pernilla Hult sa...

Försök samla krafterna och ring igen. I dagens samhälle har det tyvärr blivit lite så att "man ska vara frisk för att orka vara sjuk".. Men nog låter det som du behöver träffa en läkare och ta lite prover och undersökas, kanske kan de ordna fram en "akuttid" på din vårdcentral.. Håller tummarna.