söndag 21 augusti 2011

Müsli à la Ernst

Nu börjar müslin från Olof Viktors ta slut, så imorse ställde jag mig och gjorde müsli á la Ernst. Det var busenkelt, och dessutom hade jag alla ingredienser hemma. Det var väldigt smidigt att rosta i stekpannan istället för i ugnen som jag gjort tidigare, och det blev en lagom stor sats. Dessutom smakade det mums, och självklart kan man anpassa receptet efter tycke och smak.

Ingredienser
2 msk smör
3.5 dl havregryn
1 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl hasselnötter, rostade
2 msk linfrön
1 dl flytande honung (jag tyckte det var lite mycket med 1 dl honung så tog 2-3 msk istället)
1 msk kardemumma

Gör så här
1. Blanda hälften av alla de torra ingredienserna utom kardemumman i en panna med smält smör.
2. Stek ingredienserna på hög värme.
3. Ta av pannan när müslin fått fin, gyllenbrun färg.
4. Ringla över honungen och rör om i den varma pannan.
5. Häll över müsliblandningen i en skål och tillsätt resten av de torra ingredienserna samt kardemumman och blanda väl.
6. Häll över i en glasburk med förslutningsbart lock.
7. Servera müslin i en skål med färska jordgubbar och yoghurt eller filmjölk.

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Låter mycket gott, det får jag prova!

Kattis sa...

Lät väldigt gott, men är det Ernsts recept så vet jag inte...

Sara sa...

Mmm ser hur gott ut som helst. Det ska jag nog ta o prova.