lördag 28 januari 2012

Flow Show med Torkild Sköld

I tisdags var jag och Maria på Flow show - en inspirationsföreläsning med Torkild Sköld. Jag hade av en slump hittat en länk till en sida där man kunde anmäla sig till denna kostnadsfria föreläsning, och eftersom jag älskar inspirationsföreläsningar och inte har något emot saker som är gratis så anmälde jag oss trots att ingen av oss hade en aning om vem Torkild Sköld var.

Vi hade inte så stora förväntningar - "det var ju gratis" (underförstått: man får vad man betalar för) - men tänkte att någon inspiration kan man säkert få med sig, och om inte annat så är det ju kul att hitta på något. Jag tror att vi båda blev väldigt positivt överraskade. Precis som de flesta av sina föreläsarkollegor började Torkild med att upplysa oss om att han inte kommer att komma med något nytt. Allt han säger vet vi redan, men kanske säger han det på ett annat sätt som får oss att stanna upp och tänka till.

Och det lyckades han bra med. Han bjöd dessutom på många skratt och roliga/dråpliga situationer, och om det är något som jag känner att jag behöver mera av i mitt liv så är det just skratt. Skratt kan man väl aldrig få för mycket av?

Det handlade om personligt ledarskap, att leda "Jag AB". Han lekte med ord och fick oss att tänka till kring ord som ledarskap, kamratskap, äktenskap - allt detta är något som vi skapar. En förebild är bilden som går före, vilken bild vill du att andra ska se när du kommer in i ett rum? Omtänksamhet - att tänka om. Tålamod - mod att tåla andra människor. Intressant.

Och självklart handlade det också mycket om självkänsla vs självförtroende. Som alltid på såna här föreläsningar. Vikten av att hålla isär vad vi gör och vad vi är. Vikten av att acceptera oss själva. Torkild menade bland annat att rökare som vill sluta röka (men inte gör det) lever kortare tid än rökare som inte vill sluta röka (och helt enkelt fortsätter, men har tagit ett aktivt val att göra det). Det här påstående har jag ingen källa till, men nog tror jag att det ligger mycket i det.

Det som jag framför allt tar med mig från kvällen är det här med att säga nej. Det har jag ganska svårt för. Framför allt när det handlar om något som jag egentligen vill göra, men kanske inte orkar/hinner etc. Tänk inte på det du säger nej till, utan på det du säger ja till. Klokt.

Igår kväll tackade jag således nej till en träningsdejt med Maria efter jobbet. Jag sa nej till välbehövlig träning, chansen att testa ett nytt gym (och nytt pass) under öppet hus-helgen och en trevlig dejt med Maria. Men jag sa också ja till mig själv - till välbehövlig återhämtning, hemmatid och att bara ligga i soffan hela kvällen. Det var precis vad jag behövde igår, efter flera veckor som har gått i hundranitto. Det var så skönt.


Den 14 mars har Torkild en öppen föreläsning i Malmö igen, om du vill ha inspiration till en billig peng kan du anmäla dig här.

1 kommentar:

Maria sa...

Det gjorde du rätt i! Vänlig ärlighet :-)