torsdag 26 januari 2012

Järnladyn

Igår var vi på förhandsvisning av filmen Järnladyn med jobbet. En fördel med att numera vara privatanställd istället för kommunanställd är att man får lov att bli mutad... ;)

Det blev en helkväll då vi först var bjudna på after work med lite mat och dryck på Amiralen, och sen bio på Royal. Det var första gången jag var på Royal (som är en stor, "riktig" biograf) så det var trevligt. Det ligger ju dessutom bra i linje med mitt "januarilöfte" om att gå på bio oftare!

Margaret Thatcher. Hon är kvinnan som kom från ingenstans, trotsade klass-och könsbarriärer och gjorde sig hörd i en mansdominerad värld. Det är en film om makt och priset man får betala för att få den. Ett enastående porträtt av en riktig järnlady.

Filmen har premiär den 3 februari och är klart sevärd tycker jag. Det var lite oväntat att så mycket fokus låg på henne som gammal istället för mitt i karriären, men det blev en fin historia om henne och hennes man, om sorg och om att bli gammal. Och hennes karriär var ju intressant för mig som, som vanligt, inte har så bra koll.

2 kommentarer:

Maria sa...

haha.. Jag tänkte fråga dig igår om du vill gå och se den, få lite kvinnopower.. men där var du snabb! ;-)

Suzan sa...

Kul med lite uppskattning fr jobbet ! =)