söndag 8 januari 2012

Snöängel och mera hockey

Även lördagen bjöd på vackert vinterväder. Några grader mildare och lite mindre sol, men fortfarande alldeles underbart vinterväder. Jag önskar att alla mina Skånebekantskaper som säger att de inte tycker om snö kunde få uppleva en norrländsk vinterdag. Det finns ingen skånsk vinter a la slask och grådask i världen som kan slå detta. (Men visst, jag vet att skånsk snö inte faller uppifrån och ner utan viner fram horisontellt. Men ändå.)

Det är ju nästan så att man önskar att man varit en såndär skidåkare såna här dagar, så man haft en bra anledning att vara utomhus hela dagen. Men det går ganska bra att vara en promenerare också. Idag blev det en runda runt Höglandssjön istället, och rundan avslutades med att jag kastade mig i snön och gjorde en snöängel. Jag var bara tvungen. Ingen riktig vinter utan snöänglar, och sannolikheten att jag kommer få se nån mer snö i vinter är nog väldigt liten.

Med en skön timmes vinterpromenad i benen var det lite senare dags för hockey igen. Ännu ett norrlandsderby; Modo-Luleå (ja det är ju bara knappt 40 mil mellan Övik och Luleå, ett stenkast här uppe). Och ännu en väl avklarad match av Modograbbarna, även denna matchen slutade 3-1 och vi fick med oss tre viktiga poäng - som dessutom innebar att vi klättrade över strecket! Jag har med andra ord haft hundraprocenting utdelning denna säsongen, och har planer på att hålla i denna trenden i Göteborg om ett par veckor.

Kvällen avslutades sen med att fira segern med middag hos Saras föräldrar i stugan. Och så på väg hem en tur till Varvsberget för att beundra Övik by night. I vinterskrud. Vackert.

Äntligen är nr 9 pensionerat i Modo, och ingen mer kommer få ha detta nummer på sin tröja. Inte en dag för tidigt om ni frågar mig. Nu undrar jag bara när nr 21 kommer upp i taket (igen)?

3 kommentarer:

mamma sa...

vi i Skåne gillar snö och vinter, 10 cm snö som ligger stilla och minus 10 grade och sol, helt underbart, men inte så ofta vi får uppleva det här men då e det helt underbart, (men just denna vinter är vi många som kan klara oss utan snö, vi minns den snö som föll i fjol)
skönt att du fått uppleva både vinter och sköna segrar på din norrlandstripp

Nenny sa...

Tar du med dig snön ner till skåne sen då? Så vi slipper slasket...
=)

Anonym sa...

SNÖ! Åå vilka fina bilder, snö som knarrar och kyla som biter i kunderna med en blå himmel- JA förstår att du blir frälst.. fast du är ju redan frälst i Ö-vik :-)