lördag 10 mars 2012

Finalladdning

Såhär på schlagerspektaklets finaldag laddar jag förstås med finallåtarna på Spotify hela dagen. Ja, och så med att vila. Och så lite mer vila. Förkylningen har nämligen brutit ut, precis som jag "önskade" häromdagen. Nåja, lika bra det. Fast ikväll ska det ju vara finalfest hemma hos mig. Så jag tänkte prova två taktiker idag: första delen av dagen vila - och om inte det funkar så är det peppattack som gäller. Då kanske man kan skrämma bort tapetklistret från hjärnan?! Mello brukar hjälpa mot det mesta!

Men först måste vi ju avhandla Andra chansen. Vilket jag inte har orkat göra sen förra lördagen. Andra chansen är väl visserligen den delen av festivalen som är minst intressant. Men som ändå blev en grymt bra kväll, tack vare andra delen av den beryktade kusinfirman. Kusinfirman som är mest känd för sina bakinsatser, men som dessutom kör fuego och spinning, har nu också klivit in i tacons förlovade land.

Lite efter tidsschemat invaderade vi och alla kassarna från affären i lördags eftermiddag mormors kök. Egentligen var det muffinsbakning som stod på schemat, men vi låg som sagt lite efter i tidsschemat och prioriterade bort detta till förmån för en grym tacokväll med extra allt. Vi skruvade upp volymen på mormors dator för att digga schlagerlåtarna och så körde vi all in i köket. Nån timme senare ringde Sean Banan på porttelefonen, men det visade sig vara resten av kusinens familj och de blev insläppta trots denna udda hälsningsfras.

Efter tacofrosseri och Vasaloppsplaner var det dags för spektaklet på tv. Tydligen hade vi lite Sean Banan-fans ibland oss, det borde jag ju anat redan när de kom. Så han fick några röster, men det hjälpte ju inte. Däremot blev jag imponerad av Thorsten Flink, tyckte att han gjorde ett betydligt bättre performance i Andra chansen än i sin deltävling, och jag måste säga att jag gillar låten. Han gör den bra. Och han verkar inte ta sig själv på lika stort allvar som den andra udda fågeln i tävlingen - Ranelid. Eller som pappa sa:

Tidningarna har försökt få tag på Björn Ranelid på telefon hela veckan, men det har bara tutat självupptaget.

För övrigt har jag inga åsikter om Andra chansen, utan laddar nu för finalen. Där jag, precis som många andra, har Loreen som storfavorit. Det var länge sen jag hade en så solklar favorit inför finalen tror jag. Jag ska dra mitt strå till stacken genom att för första gången i årets Melodifestival avlägga en röst eller två, och jag hoppas verkligen att hon vinner. Och om hon inte gör det, så är det ju fortfarande en grym låt som jag kommer fortsätta digga under lång tid framöver!

Taco-hej!

3 kommentarer:

mamma sa...

hoppas du får en grym schlagerkväll trots förkylning, krya på dej

Suzan sa...

gott!

Maria sa...

Hehe vilket roligt inlägg :-) Vasalopp? Känns vårruset inte tillräckligt med sina 5 km längre?:-)