måndag 12 mars 2012

"Hockey"

Igår kväll blev det hastigt och lustigt lite "hockey" live, då jag såg att Malmö och Rögle spelade Skånederby i Förkvalet till Kvalserien till Elitserien. Jo, det heter så. De tre som lag som placerar sig högst i Allsvenskan går direkt till Kvalserien till Elitserien, medans de fyra lag som kommer därunder spelar ett Förkval för att avgöra vilket av de fyra lagen som joinar de tre tidigare nämnda "klara" lag för att spela Kvalserien tillsammans med de två sämst placerade lagen i Elitserien. Hur enkelt som helst.

Hursomhelst. Lite "hockey" live är ju alltid trevligt. Jo, för det är ju skillnad på hockey och "hockey". Och Skånederby är alltid trevligt. Jag hejar ju inte på något lag i Allsvenskan, och tycker väl att Malmö och Rögle är lite som pest eller kolera. Eller, egentligen inte. Malmö gillar jag inte av den enkla anledningen att de 1994 slog Modo i SM-finalen, då jag som 12-åring ensam stod upp för Modo i skolan när alla andra hejade på Malmö. Jag inser att det snart är 20 år sedan och att jag kanske borde komma över det. Men inom hockeyn får man lov att vara långsint. ;) Och Rögle ogillar jag väl inte direkt, men jag gillar inte heller dem.

Nu är det ju dock så att det skulle vara himla trevligt med ett Skånelag i Elitserien, av den enkla (och egoistiska) anledningen att då kommer Modo hit och spelar bortamatcher! Och DET vill jag ju. Alltså måste jag heja på något av Skånelagen för att de ska gå upp. Fast från det här förkvalet kan ju bara ett lag gå vidare. Så då får jag heja på båda. Eller inget. Eller ja, nåt. Och om jag ska vara riktigt riktigt egoistisk så vore det ju himla lämpligt med ett Elitserielag i just Malmö.

Hur det blir med den saken återstår att se. Matchen igår slutade i alla fall 5-3 till Malmö efter en riktigt rolig, fartfylld och underhållande match. Och avslappnad, eftersom jag inte behövde vara speciellt nervös då jag inte hejade på något lag. Eller båda då. Så jag jublade på alla åtta målen. 8-0 till mig!

I en av pauserna dök "Mums-Mums" upp i spelarbåset då han prisades med Kvällspostens Edvard-pris.

Inga kommentarer: