lördag 6 oktober 2012

Moster Huldas gurkor

Här sitter jag och äter macka med leverpastej och inlagd gurka till frukost. För några veckor sen fick jag nämligen 4,5 kg gurkor av pappa som jag la in enligt (pappas) moster Huldas gamla recept. Så lätt att till och med jag klarar det. Precis som med äppelmoset är det största problemet vad tusan jag ska göra av alla gurkor. Det enda jag normalt sätt använder inlagd gurka till är just på leverpastejsmacka. Och det blir ju en himla massa leverpastejsmackor om jag ska göra gång på alla dessa gurkor...

Grundreceptet ser ut såhär, sen får man förstås justera beroende på hur mycket gurkor man har.

Ingredienser
3 kg gurkor ("Västeråsgurka")
1 kg socker
1 hg salt
3 grader ättika (24%)
2 tsk Atamon
dill
pepparrot
3 msk gula senapsfrö

Tvätta gurkorna och skär i tunna skivor (eller lägg in de mindre gurkorna hela). Bland alltsammans, inkl gurkorna, i en stor skål och låt stå ett dygn eller två så att gurkorna vattnar av sig till ett fint spad. Häll på burkar. Tada!

inlagd gurka
västeråsgurka
västeråsgurka
inlagd gurka

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Du är så huslig! Det är gott med inlagd gurka till bl.a. Pannbiff, så du kan öka ditt användningsområde :)

Kim VC sa...

Hej,

My name is Kim and i stumbled onto your blog, because i am searching for a recept for smörgåsgurka. The real swedish stuff! I ate it in Stockholm and now i wanna make my own pickled cucumbers!
So i come to my question, do you have a recept for making this nice dish? I saw your pictures you made from your own result, and i looks really delicious :-)

Can you help a belgian young man in need?

Hej då

Kim

(kim.van.cauwenberge@hotmail.com)