måndag 1 oktober 2012

Busenkel äppelmos

Jag har ju som sagt 10 kg äpplen att försöka sätta sprätt på nu. Först ut blev en rejäl sats äppelmos, av den busenkla sorten bestående av äpplen, vatten, lite råsocker och kanelstång. Det svåraste/jobbigaste är helt klart att skala äpplena, resten sköter sig själv. Näst svårast är att komma på vad man ska använda äppelmosen till. Det enda användningsområdet jag kan komma på är till havregrynsgröten. Eller kanske till julskinkan?

Fast ärligt talat, den blev så god så jag kan äta den rakt upp och ner. Utan problem. Mums!

Det här behövs:
ca 15-20 äpplen
2 dl vatten
2 msk råsocker
kanelstång

Såhär gör du:
Skala, rensa bort kärnhus och skär äpplena i mindre bitar. Lägg äppelbitarna i en gryta. Tillsätt vatten (det ser ut som att det är alldeles för lite vatten i början, men det kokar snart till sig) och koka tills äppelbitarna är mjuka och mosiga, ca 20 minuter. Jag lät dem inte kokas helt mosiga utan sparade lite bitar för smarrigare konsistens. Rör om och smaksätt med råsocker. Lägg i kanelstången i moset. Häll upp moset i en burk och förvara kortare tid i kylen eller längre tid i frysen.

äppelmos
äppelmos

3 kommentarer:

Kattis sa...

jag åt äpplemos med mjölk till frukost när jag var liten och min mamma gjorde äpplemos. Funkade finfint. :)

Jenny sa...

MUUUUUUUUUUUUUMS!!!

Sara sa...

Det funkar perfekt i filen med...