lördag 22 november 2008

Åre ur ett grupp- & konferensperspektiv

Sådär ja, nu har även jag varit i Åre. Räknas det som att jag har varit "till fjälls" nu?

Två intensiva dagar och vi har förutom att konferera hunnit med hotellvisningar och besök på Holiday Club (där vi också bodde), Hotell Diplomat Åregården och Copperhill Mountain Lodge. Det sistnämnda är inte öppnat än, de öppnar för gäster 8 december men ska ha invigning om en vecka. Och jag kan inte göra annat än önska dem lycka till, för vid besöket där fick vi klä oss i skyddshjälmar och reflexvästar då det var en gigantisk byggarbetsplats vi kom till. Inte en enda grej var ens i närheten av att vara klar, och jag hade nog haft mer än lite ont i magen om jag varit ansvarig där. Dock tror jag säkert att det kommer bli ett kanonfint ställe när det väl blir klart, om än inte för budgetresenären...

Vi har provat på Holiday Clubs upplevelsebad, saunaworld och bowlinghall. Vi har ätit gott och blivit bjudna på champagne några gånger om dagen. Vi har suttit och skålat och tänkt "ännu en jobbig dag på jobbet". Vi har akiverat oss med Camp Åre (utomhus i snöstormen...) och vi har blivit underhållna av Wallmans Salonger på Dippan.
Vi har skottat en halvtimme för att få ut hyrbilen som skulle ta oss hem (för att halvera restiden med buss genom halva Norrland) och jag har tänkt tanken "skönt att se att de får snökaos när första snön kommer i Norrland också".

(Som skåning får man inget riktigt gehör när man försöker förklara att i södern snöar det från höger till vänster, och i norr snöar det vanligtvis uppifrån och ner - vilket är en mycket väsentlig skillnad. Så efter några dygns "snöstorm" (som de själva valde att kalla det, själv skulle jag säga att det var ingenting jämfört med en skånsk snöstorm) i Åre talar fjällfolket om snökaos, och jag ser mig omkring och undrar vad problemet är?)

Tack och lov har vi inte åkt skidor, jag fick svindel bara av att titta på backarna nerifrån. Just ur skidperspektiv tror jag att Åre säljer sig själv, så det känner jag inget behov av att prova på. Däremot skulle jag absolut kunna tänka mig en helg där för andra vinteraktiviteter och varför inte längdskidor... Nån som vill följa med?

2 kommentarer:

Puma sa...

åh. åre. :) verkar ju lite stressigt med copperhill. var där i september och kollade, och då var det superlångt från klart. men att det är det nu verkar ju lite besvärligt...

Prralin sa...

Puma - Ja jag har svårt att tro att de sovit gott på nätterna den senaste tiden...