onsdag 27 oktober 2010

Recept: Köttfärsgryta med rotsaker

Ikväll ställde jag mig faktiskt och gjorde en köttfärsgryta med rotsaker. Lite vuxenpoäng om ni frågar mig! Jag har fortfarande ett gäng rotsaker kvar från skörden hos pappa som jag ville göra något av innan de blir dåliga. Googlade fram lämpligt recept och hittade detta:


Det här behövs, för 4 personer
500 g köttfärs
ett gäng blandade rotfrukter (jag använde 2 palsternackor, 3 morötter, 2 potatisar och en kålrot)2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 burk passerade tomater, ca 300 g
2 dl rödvin (eller vatten)
1 msk konc. kalvfond
1/2 msk timjan
maizena till redning
salt och vitpeppar
smör och rapsolja

Gör såhär:
Bryn köttfärsen i lika delar smör och rapsolja i rymlig gryta eller kastrull. Tillsätt grovt hackad gul lök och pressa i vitlöksklyftorna. Vänd runt någon minut och tillsätt rotfrukterna, passerade tomater och vin (eller vatten). Låt allt koka upp och smaksätt med kalvfond och timjan.

Låt grytan puttra under lock i 15 minuter. Red av med maizena och sjud ytterligare 5 minuter.
Smaka av med salt och peppar. Serveras med sallad och gärna fullkornsbulgur eller råris.

Själv valde jag att toppa med lite persilja och äta grytan som den var, utan ytterligare tillbehör. Det var gott, men nästa gång kan vara lite frikostigare med krydderierna och hotta upp den lite.

2 kommentarer:

Sara sa...

Mmm såg gott ut!! Nu blev man ju nästan hungrig.

Anna sa...

Bra tips! Börjar få lite brist på inspiration vad gäller rotsaker just nu... Har liksom många kg kvar ännu.
Fick hem 20 kg hjortkött igår. Det borde väl funka med hjortfärs också..?