fredag 1 oktober 2010

Järnboost

Häromdagen fick jag provsvaren från Vårdcentralen, och det visade som väntat att jag inte hade någon borreliainfektion i kroppen. Däremot hade jag lågt järnvärde (serumjärn), referensvärdet är 10-20 och jag hade 8. Fråga mig inte vilken enhet det mäts i. Jag har fått utskrivet både järntabletter och B12-tabletter att knapra i mig 3 månader framöver. Järntabletterna Niferex verkar dock inte min mage må riktigt bra av, så jag ska prova med Blutsaft ett tag framöver istället. Och så får man väl offra sig på lite blodpudding då och då...

4 kommentarer:

Keron sa...

Ja de där järntabletterna är ju ett problem, kan inte äta dem varje dag efter jag gett blod, men samtidigt glömmer jag lätt bort det om jag försöker ta dem var tredje dag istället... Fast jag tror det finns mildare varianter också, för de frågar alltid om min mage klarar av de vanliga...

Nenny sa...

Lågt järnvärde... Kan det vara orsaken till hur du har mått eller? Men det borde väl i så fall vara ganska lätt att justera nivåerna till "normalt" igen. Järn finns ju ändå i rätt mycket.
Hoppas det hjälper i så fall!
Kram kram

thea sa...

Blodpudding är ju jättegott. :) Jag gillar det och försöker äta det åtminstone en gång i månaden.

Prralin sa...

Keron - Ja, jag har förstått att det verkar vara ganska vanligt att magen inte mår bra av tabletterna. Synd att jag hann köpa ut dubbel dos innan jag upptäckte det. Nu kör jag på Life's egen variant av Blutsaft istället. Hoppas det också gör susen.

Nenny - Jag vet inte om det kan ha varit järnbristen som varit boven i dramat, det kan tydligen också vara så att järnhalten sjunkit pga måendet. Oavsett vilket så skadar det ju inte att försöka få upp halten. Apotekkvinnan sa dock att det kan ta ett bra tag att få upp det när man ligger lågt. Men jag håller tummarna!

Thea - Nja, jättegott var väl att ta i. Men det är ju ätligt iaf. Och billigt. Så varför inte försöka äta det lite då och då, jag har bunkrat upp kylen nu iaf... :)