torsdag 16 augusti 2012

Bröd till kräftskivan

Nu är det dags för kräfttider igen. Om du vill imponera på gästerna - eller varför inte på värdinnan - så kan jag tipsa om ett lättbakat och gott bröd i form av en kräfta.
Jag vågar nästan utlova succé!

Och enkelt är det också.

Det här behöver du:
50 g jäst
1 msk honung
5 dl vatten
1 msk salt
11 dl mjöl
3 msk tomatpuré
1.5 dl dill, hackad
1 st ägg
2 oliver (eller dyl) till ögon

Såhär gör du degen: 
1. Blanda jästen med salt och honung så att jästen smälter.
2. Tillsätt det 37-gradiga vattnet och rör om.
3. Tillsätt mjöl tills degen blivit fin och smidig.
4. Rör ned tomatpuré och hackad dill.
5. Sätt ugnen på 225 grader.
6. Lägg lite mjöl på degen och låt jäsa under bakduk i ca 20 min.

Och såhär gör du en kräfta av brödet:
1. Slå upp degen och arbeta ev in mer mjöl. Dela degen i 3 lika stora bitar.
2. Ta en av bitarna och forma den lite ovalt till kräftans huvud. Skär ett snitt i mitten av denna bit.
3. Dela en av de andra bitarna i 2 större och 4 mindre bitar. Dessa läggs som ledare och klor ut från huvudet. De mindre först och sedan den större. Klipp ett hack i den största precis som klor.
4. Dela den tredje degbiten i 5 bitar som trillas till bullar och lägg dem i en lätt svängd rad ut från huvudet till kräftans stjärt. Klipp 3 jack i den yttersta bullen.
5. Stick i tex oliver som ögon.

Jäs under bakduk på inte för varm plats i ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen på 225 grader i ca 15-20 min tills brödet fått fin färg.

Tada! Redo att imponera!

kräftbröd
bröd till kräftskivan

Inga kommentarer: