lördag 18 augusti 2012

DIY - Kakfat av loppisfynd

Ni kanske la märke till de snygga uppläggningsfaten på kräftskivan? (Jodå, man får lov att skryta.) De hade vi själva pysslat ihop med hjälp av lite loppisfynd och limpistol. Det har faktiskt blivit ganska mycket pysslande i sommar, och jag har insett att det kanske är det som är mitt intresse. Att pyssla, fixa, göra lite själv och designa. Ibland känns det som att man inte "räknas" när man inte har ett stort intresse som överskuggar alla andra, ni vet som man kan prata omkull sin omgivning med och ägna all sin vakna tid åt. Typ hästfolk. Jag har aldrig haft nåt sånt. Men därmed inte sagt att jag inte haft massa småhobbysar.

Hursomhelst, den här sommaren har det blivit en del av den varan. Och det roligaste av allt är att jag har fått lite hjälp och sällskap av några som hängt med på mina idéer. Ensam är stark, men tillsammans har roligare. Typ. Det började med kryddtrappan i våras och sen har det bland annat blivit ett fågelbad i betong, ett rostorn á la Ernst, fågelholkar till en hel armé och så nu ett gäng kakfat av loppisfyndade tallrikar och ljusstakar. Det finns fler idéer på lager, men det var det där med tid också.

Fast kakfaten ska jag dock inte ta åt mig äran för, det var Christinas idé från början då hon kom ihåg att hon sett något liknande på Äntligen hemma för några år sen. Det hela är mycket enkelt. Vi var på ett gäng fotbollsföreningsloppisar på Österlen och fyndade lite udda tallrikar i olika storlekar och ett antal ljusstakar i porslin. Ljusstakarna får med fördel komma parvis om man vill göra trevåningsfat, då båda våningarna då får samma form på sin stomme.

Sen är det bara fram med limpistolen och montera efter önskemål. Egentligen ska man dock ha porslinslim, och det kan jag nog rekommendera. Limmet tålde inte vatten så bra och lossnade på några faten vid diskning, men å andra sidan blev de ju då hopfällbara och lättare att förvara. ;)

Vi gjorde tre fat till kräftskivan, och jag måste säga att jag blev positivt överraskad av resultatet. Jag var lite skeptisk till en början, men det här blev riktigt bra. Man kan ju själv välja om man vill göra tre-, två- eller envåningsfat. Jag tror det kan bli riktigt snyggt att göra flera envåningsfat i olika storlekar och höjder och ställa fram tillsammans. Jag tror minsann jag ska investera i lite porslinslim och ta mig en sväng på den lokala second hand-butiken snart igen. Det här är ju sånt bra pyssel som man kan göra hemma i lägenheten också.

kakfat av loppisfynd
kakfat av loppisfynd

5 kommentarer:

mamma sa...

faten va jättefina, jag trodde ni inhandlat dessa,
allt annat du pysslat med i sommar pryder sin plats, hade ju önskat att jag oxå hade lite av pyssel i mej nu för tiden, fortsätt på den inlagna vägen så vi kan få glädje av dina alster

Anna sa...

Tillhör väl kategorin hästfolk i själ och hjärta men därmed inte sagt att jag inte uppskattar folk som sätter fart på mina kreativa sidor genom fågelbadsgjutning och rostornsbygge ;-) Dessutom är det ju enklare många gånger att samla på kakfat än hästar...

kattis sa...

Grymt snygga! Jag har en liknande idé på lager om hur man gör ljusstakar av gamla fina kaffekoppar. Har dock inte "haft tid" att testa än.

Sara sa...

Jättesnygga!! Jag vill också ha!

Alla kan sy sa...

Visst är det en bra idé! Själv gör jag det med färdiga kakfatsstativ, och har även sådana stativ till salu på min blogg för den som är intresserad. http://allakansy.blogspot.se/2012/09/alla-kan-goratillverka-egna-kakfat....
Vill man prova även en sådan variant, kostar dem jag har hemma 60 kr/st inklusive porto inom Sverige. Tack för fin inspiration!