onsdag 4 augusti 2010

Massakerad och tillknakad

Eftersom läkarens provtagningar inte gav några svar som kunde förklara yrseln, och inte heller besöket hos öronläkaren ("det är inget fel på dina öron - jag tror problemet sitter mellan öronen") så fortsätter operation hitta yrselorsaken...

Jag kan till viss del köpa att problemet sitter "mellan öronen", med tanke på att min jobbsituation varit allt annat än tillfredsställande det senaste halvåret och kanske även allmäntillståndet varit lite svajigt efter att inte ha "landat" riktigt efter flytten osv. Jag är inte alls främmande för att jag kan ha "utvecklat ett depressivt tillstånd med ångest till följd av att arbetet har medfört en understimulering som har påverkat hälsan negativt" osv.

Men - jag har ju inte varit på jobbet sen i mitten av juni, och yrselattackerna fortsätter att komma och gå. Jag är i alla fall inte riktigt redo ännu att bara luta mig tillbaka och se vad som händer. Min företagsläkare har vid något tillfälle nämnt att yrseln kan komma från att man är stel i nacken, och sen dess har jag haft som intention att boka en massagetid. Först nu kom jag till skott (det är tydligen enklare i Övik än i Malmö, här vet jag var jag ska börja leta...) och blev tipsad om en massör. Det visade sig att massören var kiropraktor, och han konstaterade ganska snabbt bara genom att se mig stå rakt upp och ner att jag var sned i ryggen/nacken/huvudet.

Jag vet inte vad det kallas, men jag hade någon snedställning i nacken som gjorde att huvudet inte var rakt och att armarna inte hängde lika osv. Snedställningen visade sig också i ryggslutet och när jag låg ner drog han i mina ben och sa att högra sidan var en centimeter kortare. Han trodde mycket väl att yrseln kunde bero på detta, då han sa att huvudet strävar efter balans - och när huvudet är snett blir det ju obalans. Typ.

Han började med att säga "så du har aldrig varit hos någon kiropraktor, då vet du inte vad som väntar?" och tog ett rejält tag om mitt huvud. Då kände jag mig lite utanför min comfort zone måste jag säga. Men han visste nog vad han gjorde, både huvudet, nacken och ryggen fick sig några ordentliga tillknakare. Det gjorde inte speciellt ont, även om det var lite obehagligt och knakade rejält. Jag ska dit på måndag igen för upprepning av behandlingen, men då vet jag ju vad som väntar... ;)

Jag håller självklart tummarna för att det hjälper mot yrseln. Men om inte annat så hjälper det väl mot något. Att slippa vara sned i ryggen borde ju inte skada.

5 kommentarer:

Nenny sa...

Åhh. Hoppas det hjälper. Det lät ju som en rimlig förklaring.
Vi har en helt underbar kiropraktor här i klippan om du skulle behöva hjälp att hitta nån som är lite mer på hemmaplan. (nåja) ;)
Honom kan jag starkt rekommendera. =)
Kram kram

mamma sa...

hoppas det hjälper, det kan iaf inta skada, själv går jag ju på akupunktur sen en tid tillbaka, jag som inte tror på "sånt" va ju dessutom en flitig besökare hos kiropraktern förra året då ryggen helt la av, kram på daj

mormor sa...

Hoppas det hjälper, men det gäller att tro på det oxå. Då blir det ingen hemresa på måndag?

mormor sa...

Hoppas det hjälper, men det gäller att tro på det oxå. Då blir det ingen hemresa på måndag?

Prralin sa...

Jag tror på det tills jag blir motbevisad! :)