söndag 15 augusti 2010

Recept: Tant Huldas inlagda gurka

Häromdagen var jag hos pappa och fick med mig ett gäng gurkor och ett "superenkelt recept", och ja - nån gång ska väl vara den första som man lägger in gurkor själv. Mycket riktigt var receptet löjligt enkelt, och smaken verkar det inte heller vara något fel på.

3 kg gurkor
1 kg socker
1 hg salt
3 grader ättika (24%)
2 tsk Atamon
dill
pepparrot
3 msk gula senapsfrö

Tvätta gurkorna och skär i tunna skivor. Bland alltsammans, inkl gurkorna, i en stor skål och låt stå några timmar så att gurkorna vattnar av sig till ett fint spad. Häll på burkar. Tada!

Jag anpassade receptet till mina 2 kg gurkor och fick ca 6 st "normalstora" burkar.

3 kommentarer:

mamma sa...

samma recept som jag alltid gjorde på den tiden då jag syltade o saftade av allt möjligt, skulle du vilja göra nått mer så finns det nog recept här oxå till det

Evalinn sa...

Jag älskar inlagd gurka, den här ser riktigt smarrig ut!

oss på Backarna sa...

Ser ju ut som om det lyckades! Inte för att risken för att misslyckas med det receptet är så stor men ändå... Hoppas det blev något smaskigt av resten av grönsakerna också. Tar de slut vet du att det finns mer att hämta :-) Fler recept kan medfölja om så önskas...