tisdag 3 augusti 2010

Vitiligo?

Förra sommaren var jag på Vårdcentralen för att kolla upp mina "solfläckar" som jag fått efter Kreta-resan. Fläckarna började dyka upp för nåt år sen, och syns förstås bara på sommaren när jag blir solbränd, och därför glömmer jag bort det mellan varven (läs: under vinterhalvåret).

Doktorn trodde stenhårt på vitiligo, även om han inte kunde motivera det. Själv trodde jag inte på vitiligo. I år är jag visserligen inte lika brun som efter solresan förra året, och även om det på bilden nedan ser ut som om jag inte har nån färg alls så har jag faktiskt en lätt solbränna (och den har varit mörkare tidigare under sommaren). Några vitiligo-fläckar har jag i alla fall inte sett röken av.

Den här sommaren har jag nämligen gått på min egen fram-googlade teori, nämligen att det skulle kunna vara någon form av svampinfektion, tex Pityriasis versicolor. Därför började jag tidigt på sommaren att smörja in mig med Selsun mjällshampo med jämna mellanrum när jag duschade. Om det är det som har hjälpt eller inte vågar jag inte svara på, det är ju som sagt bara en egen-googlad teori - men att det skulle vara vitiligo verkar ju lite märkligt. I så fall har jag kommit på ett sätt att bota det. Undrar om det är nåt som kan göra mig rik?

2 kommentarer:

mormor sa...

Du kan ju börja med att försöka bota din syster. En ny karriär- healer? Nåt nytt i cv:t

Prralin sa...

Ja, varför inte...?! ;)