måndag 23 augusti 2010

Skäms Euroflorist!

I födelsedagspresent förra året fick jag av mina kära Öviksvänner presentkort från Euroflorist för att köpa nya blommor. Det blev aldrig av att jag använde presentkortet då eftersom jag bestämde mig för att flytta i ungefär samma veva (och ändå skulle kasta/ge bort alla blommor i flyttandet). I vintras när jag äntligen kom mig för att köpa blommor till nya lägenheten hade jag glömt bort att jag hade presentkortet, jag kom på det alldeles efteråt och då kändes det lite snopet när jag precis lagt ut en massa (onödiga) pengar på blommor.

Men nu, när jag kom tillbaka till lägenheten efter en hel sommars bortavaro, kändes det som att balkongen behövde en liten uppryckning. En död jordgubbsplanta, ett dött olivträd och en prästkrage i plast kändes lite smått deprimerande. Men eftersom kontot ekar tomt kom jag på den strålande idén att jag ju hade mitt presentkort kvar, och googlade således upp var jag kunde hitta min närmaste Euroflorist-butik - och bilade dit i hopp om att få shoppa utan pengar!

Väl på plats var det dessutom 50% sommarrea, snacka om bingo! Jag shoppade glatt på mig en kryssboll, ett nytt olivträd, en rosa ljungliknande sak och en blomma att ha på (den nyoljade) byrån i hallen. I kassan visade det sig att mina presentkort inte var giltiga. Ja, inte för att giltighetstiden gått ut alltså, utan för att Euroflorist bytt presentkortssystem. Så med alla blommorna inslagna och paketerade på disken fick jag reda på att jag skulle kontakta Euroflorist kundservice och skicka in mina presentkort dit för att få dem utbytta mot nya giltiga.

När man står med alla grejerna redo på disken känns det lite dumt att ångra sig, bara för att man inte har lust att betala (ännu en gång onödigt) för något man inte tänkt betala för. Och vad finns det för anledning att köpa en kryssboll för 199 kr (visserligen halva priset då) på detta ställe, när samma kryssboll (fast dessutom snyggare färg) finns för 69 kr på Plantagen några meter bort?! Jag fann mig inte riktigt där och då, utan löste ut mina blommor med mitt allt mer ekande Visa-kort istället.

Men på väg hem funderade jag på vad detta är för kundservice... Jag kan inte förstå hur det ska behöva drabba mig som kund att de byter presentkortssystem. Det är väl deras jobb att sköta administrationen kring detta så att jag som kund får det som jag (eller i det här fallet dem som var snälla att köpa presentkort åt mig) betalat för?!

Tjejen på Euroflorist Kundservice berättade trevligt för mig hur läget låg till, och hon sa att butikerna hade rätt att neka dessa "gamla" presentkort, men hon höll med om att de lika gärna hade kunnat skicka in presentkorten för byte som att jag skulle göra det. På resebyrån bytte vi både presentkortssystem och ägare - men det föll mig aldrig in att lägga denna problematiken på kunderna...

Nej, tummen ner till Euroflorist - eller åtminstone till berörd butik i Arlöv. Eftersom jag nu har köpt vad blommor jag ska på ett tag så får nog de "nya" presentkorten bli en present vidare till någon som är i behov av blommor inom den närmsta framtiden. Själv kommer jag att välja Plantagen bredvid nästa gång!

5 kommentarer:

mamma sa...

men fint blev det iaf
vad besvikna även givarna av dylika presentkort måste bli, tycker det vore en självklarhet att butiken skickar in o byter efter det att kunden handlat, vilken usel servicekänsla

Keron sa...

Ja bara man tror på sig själv tillräckligt mycket så tror jag faktiskt att jag kan bli av med mitt kylskåp till slut :) Lät lite mer avancerat än det jag sysslar med än så länge, morgonyoga 20 minuter ^^

Några framsteg med hälsan i övrigt?

EuroFlorist sa...

Hej!

Vi beklagar verkligen det inträffade – och förstår din frustration. Vi skulle gärna vilja veta vilken butik det rör sig om, och om vi kan kompensera dig på något sätt.
Vilken e-post adress når vi dig lättast på?

Önskar dig sålänge en härlig augustikväll!
Vänligen,

EuroFlorist.

Prralin sa...

Hej EuroFlorist! Ni får gärna maila mig på prralin(at)hotmail.com.

Keron sa...

Måste nästan ta mig en tur nästa vecka, bara för att :)