söndag 13 maj 2012

4good-kväll: All You Need is Love

I tisdags var det (äntligen!) dags för 4good-kväll igen. Denna gången på temat "All you need is love" tillsammans med Malin Berghagen, Elizabeth Gummesson och Malin Hammar.

Nu slår vi ett slag för det största i livet – den alldeles underbara (och ibland så väldigt utmanande) kärleken, både den till dig själv och den till andra. Kom och låt dig peppas till mer hjärta och mindre smärta av livskloka yogin & föreläsaren Malin Berghagen. Peppas till att ta din kommunikation till högre höjder med supercoachen Elizabeth Gummesson (ingen relation utan kommunikation... Hur bra är din?). Kvällens Sunshine Story berättas av karriäristan som gjorde sin största livsinsikt när hälsan knackade på dörren; Malin Hammar. Dance like nobody is watching and love like you’ve never been hurt!


Vi var nio glada tjejer som slöt upp i kön utanför Palladium, de flesta av oss rutinerade 4good:are men också ett par debutanter. Förväntningarna låg i luften, vi som varit med förr visste ungefär vad vi hade att se fram emot (och hade längtat sen sist!) och rookiesarna var nog väldigt nyfikna på om det verkligen kunde vara så himla bra som vi andra lyriskt berättat om.

***

Malin Hammar inledde kvällen och bjöd på ett härligt framträdande och många skratt, hon är en riktig färgklick som jag aldrig hört talas om tidigare men som jag mer än gärna lyssnar till igen. Malin kom hem till Sverige för ett par år sedan efter att ha bott utomlands i 30 år där hon har arbetat som försäljnings- och marknadschef inom den femstjärniga hotellbranschen över hela världen. Hon pratade om "Attraktionslagen", något som hon kom i kontakt med när hon bodde i Indien och träffade en vis man som lärde henne att det viktigaste en människa har tillgång till är hur hon/han tänker. Han beskrev på så sätt attraktionslagen för henne, ett flera tusenårigt gammalt sätt att ”visualisera” vad man behöver och önskar sig.

Attraktionslagen har nu varit del av Malins liv i mer än 20 år och hon berättade engagerat och målande om hur hon "visualiserat sig" till så väl nytt jobb (vid ett flertal tillfällen), en lång man att gifta sig med i dvärgbyn i Italien, bostad - som till och med att mot alla odds överleva tre hjärtinfarkter på raken genom att visualisera sig själv springande och lekande med sina hundar på en äng, detta när hon i princip låg på sin egen dödsbädd då läkarna inte kunde operera henne pga att hennes försäkringsbolag nekade. Eller som hon också sa; hon skickade upp sina tankar till universum och universum svarade "Din önskan är min lag".

Jag tror väl inte direkt att man kan åstadkomma detta enbart genom att visualisera, om än mycket och länge, men däremot tror jag absolut på att "det man fokuserar på får man mer av" som Olof Röhlander brukar säga. Om man som Malin ägnar en längre tid åt att fokusera på att visualisera det man vill ha (ex nytt jobb, hitta en man osv) så tror jag att man gör mer än att enbart visualisera - jag tror att man genom att tydliggöra för sig själv vad man är ute efter även lägger ut krokar på annat sätt och visar omvärlden vad man söker. Om man sen kallar det för attraktionslag eller målinriktat arbete, det spelar nog mindre roll. Men det var mycket intressant - och roligt - att höra Malins erfarenheter av attraktionslagen, och herregud det är ju värt ett försök eller hur?!

***

Elizabeth Gummesson är coach, föreläsare, författare och hon har sommarpratat i P1 (påminnelse till mig själv att lyssna på detta!). Hon har skrivit böckerna Good Enough, Svartsjukeakuten och Tala är Guld - och detta var precis vad hon pratade om ikväll; kommunikation. Tydlig kommunikation. Vikten av att faktiskt säga det vi vill ha sagt, inte tro att andra ska förstå vad vi vill - men inte säger. Vi var nog ganska många som kände oss träffade. För det där att säga rakt ut vad man vill är inte alltid så lätt. Istället för att "väva in" våra önskemål tipsar hon om att "tänka löpsedel"; presentera istället ett kort budskap som ryms på en löpsedel och syns på långt håll.

Lite smått och gott som jag vill ta med mig från hennes föreläsning: Använd radutrymmet, prata ej mellan raderna. Ex istället för att säga "det här verkar vara ett trevligt kaffeställe" - säg "jag vill stanna och fika". "Skuld har man bara till banken" - ex om att få skuldkänslor för att man ber sin partner ta hand om tvätten för en gångs skull. Om något är viktigt för mig - då ska det vara viktigt för den jag lever med (om det så "bara" handlar om att slippa laga mat eller få slappa på soffan en stund). Ex "tävling" när man kommer hem från arbetsdagen om vem som haft värsta dagen, och att någon ofta tar på sig martyrrollen. Ex lagar mat, men motvilligt och högljutt.

Elizabeths bok Tala är Guld åker upp på min to read-lista. Hon kändes som en väldigt klok människa, och även om det hon sa egentligen inte var något nytt eller revolutionerande - så var det saker väl värda att bli påminda om. Själv är jag i vissa situationer ganska dålig på att säga vad jag faktiskt vill ha, framför allt om det handlar om att be om hjälp - det är jag i princip världssämst på. Jag vill gärna klara mig själv, men det finns också tillfällen då jag gärna vill ha hjälp, och då kan jag (dumt nog) tycka att "folk" ska förstå detta och istället erbjuda sig att hjälpa till - eftersom det är så jag fungerar själv. Men så fungerar ju förstås inte alla andra. När jag väl kommit så långt att jag faktiskt rakt ut ber om hjälp är jag oftast så desperat att jag håller på att bryta ihop - och om jag då inte får den efterfrågade hjälpen kan jag bli ganska långsint och bitter och tycka synd om mig själv. Ett tag. Kanske ingen egenskap att vara stolt över, men väl något att jobba på.

***

Malin Berghagen fick avsluta kvällen. Hon är kändisbarnet som har typ världens (eller i alla fall Sveriges) kändaste föräldrar, och hon jobbar som yogainstruktör, skådespelare och programledare. Jag har lyssnat på henne en gång tidigare i samband med en 4good-kväll, och när jag nu friskade upp minnet genom att läsa vad jag skrev efter den kvällen så lät det ju som att hon pratade om attraktionslagen - fast utan att kalla den vid namn.

Den här gången pratade hon mer om självkänsla, att bli ett team med sin egen kropp och bli lagledare för cellerna. Alla cellerna i kroppen som jobbar dygnet runt med att hålla sin kropp frisk - varför är vi (ibland) själva så dåliga på detta? Vi fick i uppgift att vända oss till grannen och under två minuter berätta vad som är så fantastiskt med oss själva. Det visade sig (inte helt oväntat) vara lättare sagt än gjort. Malin har själv haft dålig självkänsla och dessutom levt i ett förhållande där hon var destruktivt medberoende. Men som budskapet på Malins t-shirt sa; Hard work but totally worth it.

Jag tycker att Malin är lite "flummig", fast på ett charmigt sätt. Det blev lite sektliknande på slutet när hon pratade om att hon förlovat sig med sig själv och sen ville att alla skulle ställa sig upp, lägga höger hand på hjärtat, hålla upp vänster hand och säga efter Malin: Jag lovar att vara mig själv trogen. Att stå upp för mig och mina drömmar. Att vara min kropps sanna lagkapten och stötta den genom livets alla resor. Att lyssna på mina känslor och mina tankar. Att ta modet i hand och våga förändra det jag behöver förändra. Att lita på att om jag är sann emot mig själv, om jag ger kärlek till mig själv så kommer jag få detsamma tillbaka. Jag är värd kärlek. Jag ger kärlek. Jag är kärlek!!!
Lite flummigt som sagt. Men passionerat. Hon tror på det hon gör, och det ska hon ha all respekt för.

***

Efter en sån här kväll är man alldeles upprymd, och vi brukar säga att det känns som ett sånt antiklimax att bara gå hem och lägga sig direkt efter - så den här gången bestämde några av oss för att gå och ta en fika efteråt. För att konservera den positiva energin och få bubbla av sig innan man beger sig hemåt. Tiden rusade iväg, och när jag kom hemcyklandes närmare midnatt kände jag mig lycklig. Glad över alla nya människor jag lärt känna. Tacksamhet till mig själv som vågat mig ut på nya vägar och aktivt sökt upp nya vänskaper - och lyckats. Lite som attraktionslagen. Hög på livet.

Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är som är så himla bra med dessa 4good-kvällar och det är svårt att återberätta för någon som inte varit där - jag inser själv att det kanske nästan låter lite sektliknande när jag är så lyrisk och upprymd, varje gång, och dessutom redan innan. Men det är få tillfällen och sammanhang som bjuder på så mycket odelat positiv energi. Alla tjejer som är där av egen fri vilja, välvilligt inställda till det som står på kvällens agenda och till sin medmänniskor. Nej, det går inte riktigt att förklara. Självklart "köper" man inte allting som det pratas om rakt av, men det väcks alltid många tankar och var och en plockar sina russin ur kakan. Tack Maria, Ulrika, Cecilia, Cecilia, Eva, Mimmi, Sofia och Charlotta för (ännu) en fantastiskt trevlig kväll!

Om debutanterna gillade detta lika mycket som vi som var gamla i game:t? Jag tror det, de flesta har i alla fall redan anmält sig till nästa 4good-kväll i Malmö den 12 sep. Gör det du också om du är nyfiken!

Bilder lånade från 4good:s Facebooksida.

2 kommentarer:

mormor sa...

Fantastiskt vad du lyckas hitta många trevliga möjligheter att använda din fritid tillsammans med goda vänner. Du njuter verkligen av livet.

Cissi sa...

Jag ska lätt gå i september oxå :)

Och tack för igår, så härligt med nya bekantskaper!