söndag 6 maj 2012

Couch to 5k

Okej, jag vet - en gång är ingen gång. Men om man gör det flera gånger så blir det en vana, eller hur? Och tanken är att det ska bli det.

Det är ju förstås den där förbaskade joggingen jag pratar om. Den här gången SKA jag nämligen lyckas hade jag tänkt mig. Därför provar jag en annan taktik än jag brukar (eftersom det brukar misslyckas), en som krävar tålamod. Inte min bästa gren. Men tydligen en dygd.

Igår laddade jag ner appen C25K - Couch to 5k. Med deras träningsprogram ska man på åtta veckor gå från soffpotatis till att klara av fem kilometer i löparspåret. Åtta veckor. Det är ju en halv evighet. Normalt sett hade jag gett mig på femman nu på en gång, tvingat mig runt, svurit, svettats, fått ont, inte orkat - och gett upp ganska snart. Jag kanske hade gett det ett par tre gånger, max. Sen hade det liksom runnit ut i sanden.

Och visst har jag sneglat på såna här program förut. Men som sagt, åtta veckor är lång tid. Och de första veckornas program brukar ju alltid vara plättlätta (till och med för mig), så då har jag möjligtvis hoppat in i vecka fyra-fem eller nåt sånt och gjort ett pass eller två. Men förstås inte fullföljt. Gett upp.

Men nu känner jag mig faktiskt peppad. 30 minuter tre gånger i veckan ska man väl klara av. Dagens pass, pass 1 vecka 1, bestod av 5 min uppvärmningspromenad och sen 60 sek jogg varvat med 90 sek promenad i resterande 25 minuter. Med lurar i öronen och en röst som säger åt en när man ska börja jogga resp gå, så behöver man inte ens tänka. Just do it. Och 60 sek jogg klarar ju till och med jag utan att lessna. De 30 minutrarna gick snabbt och var inte speciellt ansträngande. "Lite väl lätt" slog tanken mig efteråt, men så kom jag på - det är ju pass 1 vecka 1, det ska vara lätt nu. Det finns en mening med det. Det kommer bli jobbigare, var så säker.

Det kanske är att börja i lite fel ände att BÖRJA med 5 km loppet i onsdags och SEN påbörja träningen inför det. Outside the box, säger jag då bara. Outside the box.


Dagens 30 minuter från stugan genom skogen ner till havet och sen norrut längs Havängsstranden tills appen sa till mig att jag var färdig. Belöningen var promenaden tillbaka längs stranden ackompanjerat av vågbrus.

4 kommentarer:

Elin sa...

Men vilket underbart ställe att jogga på! Men är det inte extra jobbigt om du joggar i sanden?

Slår mina stockholmsgator med hästlängder. =)

Lycka till med programmet, jag körde ett sånt och det funkade kalasbra, fast mitt var på sex veckor.

mamma sa...

härligt ställe att börja jogga på, lycka till, skulle du vilja gå fortare fram har jag nått där man når 5 km fortare, men det är utan någon i lurarna, du har varit flitig i helgen

Sara sa...

Åh så härligt det ser ut på bilderna.
När jag skaffar mig en sån telefon med appar (det känns nära nu...) ska jag också ladda hem en röst som säger till mig vad jag ska göra. Låter hur kanon som helst.
Lycka till, du kommer klara det!!
Kram

Maria sa...

Jag håller med- go petra go! Å vilken fin omgivning!