söndag 6 maj 2012

It's alive

Helgen har tillbringats i stugan tillsammans med mormor. Trädgårdslandet behövde en ny omgång kärlek (och vatten). Det som vi sådde för två veckor sen har börjat titta upp. Rädisorna pinnar på, de olika salladssorterna har tagit sig över jordytan, majsen var färdig att sätta ut och likaså squashen. Ännu flera frön och lökar är nu nerpetade i jorden, gräsmattan har blivit gödslad och premiärklippt och (typ) hundratals pelargoner har intagit altanen.

Förra helgen när jag var hos pappa så fixade jag till och målade grillvagnen som vi har i stugan. Igår hjälpte pappa mig att transportera tillbaka den till stugan, och när han ändå var där så gav han mig en liten lektion i vinranksbeskärning. Inte något jag gjort tidigare. Och av vinrankornas storlek och vildvuxenhet att döma - inget de hade någon erfarenhet av heller. Men nu är de tuktade och växthuset är utstädat och redo för att invaderas av tomatplantor och annat spännande. 

Själv känner jag mig mest redo för sängen. En vilodag imorgon hade suttit fint.

Det blommar överallt och man kan nästan höra hur knopparna brister.
Våren är underbar!

1 kommentar:

mormor sa...

Jag har tur som har en så "go"
o arbetsam dotterdotter som offrar sin fritid på mej.