fredag 18 maj 2012

Vårpimpad balkong

Nu när våren nästan snart övergår i sommar känner jag mig ganska klar med årets balkongfix. I helgen flyttade allting ut, och nu hoppas jag bara att vädret tillåter att det får stå kvar hela långa sommaren. Jag måste säga att jag är sjukt nöjd, nästan lite oklädsamt nöjd - sådär som vi svenskar egentligen inte riktigt får vara. Screw Jantelagen - jag är sjukt nöjd. Punkt.

Som vanligt gör jag saker och ting i fel ordning; först fixar jag balkongen färdigt - och sen går jag på föreläsning om "Feng Shui för trädgård och balkong". Jag och Cecilia var på två inredningsseminarium på IKEA igår, varav detta var ett. Så det var väl tur att jag kunde identifiera alla fem elementen på min balkong; både vatten, trä, eld, jord och metall. Fast i och för sig var summa summarum av feng shui att det går ut på att uppleva harmoni i sin egen miljö, och det gör jag ju. För övrigt en bra och intressant föreläsning av Camilla på Lightliving.

Jag brukar i och för sig gilla min balkong, men kryddtrappan blev liksom pricken över i:et. Tack vare att jag nu kan bygga lite på höjden och få plats med massa grönt så känns det väldigt prunkande occh trevligt - och färgglatt - på min lilla balkong. Jag ska i ärlighetens namn säga att jag väldigt sällan sitter ute på balkongen. Mest för att katten inte får gå ut där (men förstås är väldigt intresserad så fort balkongdörren öppnas). Men jag blir väldigt glad bara av att titta ut på balkongen.

Kryddorna samsas nu med ett olivträd, ett kumquatträd (citrusfrukten), en smultronplanta och två ceriserosa pelargoner. Och så Pippi Pelikan förstås. De konservburksliknande krukorna kommer från Granit och plastmattan är ett budgetfynd från Rusta. Jag tipsar också gärna om ljuslyktan i rotting som står på kryddtrappan, det är en solcellslampa som lyser väldigt fint på kvällen - kostar strax över 100-lappen och kommer från ICA Maxi. Resten är gammalt hopplock som har hängt med i många år.

1 kommentar:

mormor sa...

Ser jättefint ut. Du kan verkligen utnyttja den väl.