onsdag 2 maj 2012

Superenkel chokladig kladdkaka

Som sagt, picknicksäsongen är här. Och en picknick är ju inte riktigt komplett utan en riktigt chokladig och god kladdkaka. Tycker jag i alla fall. Den här kladdkakan fick åka med på många picknickar förra året, och har redan hunnit vara med på en i år. Fler kommer det säkert bli. Kakan är löjligt enkel att göra, och blir "kompakt chokladig" - mycket smarrigt om ni frågar mig!

Ingredienser
100 g smör
100 g choklad (jag brukar använda 70%, antingen neutral eller smaksatt)
4 msk kakao
2 ägg
1,25 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
2 dl socker

Sätt ugnen på 160 grader. Smält smöret i en kastrull och låt svalna. Smält chokladen i ett vattenbad (eller i mikron om du är lat som jag). Rör samman samtliga ingredienser (det blir en ganska seg smet). Smöra och bröa en springform, ca 24 cm i diameter. Häll smeten i formen och grädda ca 20-25 min.

Låt kakan stå kallt några timmar innan servering så att den stelnar till. Den blir inte kladdig i bemärkelsen "rinnig" utan mer seg/hård/kompakt (det kanske inte låter så gott, men det är det). Njut!

kladdkaka mörk choklad
kladdkaka mörk choklad
chokladig kladdkaka
kladdkaka
lyxig kladdkaka
Och visst är det allra bästa med att baka kladdkaka att man får slicka visparna?!

3 kommentarer:

Maria sa...

Oo...yum...detta är inte bra för min diet... ;-) hihi

mamma sa...

mm va gott det ser ut, men jag håller mej till tonfisksallad och knäckebröd :)

Sara sa...

Slicka visparna bilden är från förra sommaren hemma hos mig ser jag! ;)
Kladdkaka är aldrig fel. Ser nästan ut som ikea-kladdkaka på bilden med! ;)