lördag 26 maj 2012

Enkel jordgubbsdessert

Jag vet att jag har tipsat om den här desserten förut, men jag tänker göra det igen. Den är så enkel att göra, så god - och så snygg - så den tål att tipsas om igen.

Jordgubbar med apelsinkvarg & chokladsmul, 4 portioner

1 liter jordgubbar, rensade och sköljda
1 dl creme fraiche
1 apelsin, rivet skal
2 msk florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl kvarg 10%
6 digestivekex, krossade
100 gram mörk choklad, hackad

Dela jordgubbarna. Vispa creme fraichen så att den blir fast (det krävs lite tålamod, först blir det löst men om man vispar på en bra stund så börjar det tjockna igen, typ som grädde). Blanda ner apelsinskal, florsocker, vaniljsocker och kvarg. Varva röran (gärna i snygga glas) med jordgubbar, choklad och digestive. Garnera med en liten kvist citromeliss.

Enkelt va?

Jag provade dessutom att göra en "sockerfri" variant häromdagen då jag tog sockerfria digestivekex och istället för florsocker och vaniljsocker använde mig av ca en tesked vaniljpulver. Det funkade finfint det också, så det är bara att prova sig fram.

jordgubbsdessert
dessert jordgubbar

1 kommentar:

Maria sa...

Yummie, 2 st där ser gott och till dig och mmmmig :-D