onsdag 5 september 2012

Bloggar & business

Ikväll var jag och Maria på en föreläsning om Bloggar & business på Malmö stadsbibliotek. Jag njöt bara av att få höra norrländska toner, men UnderbaraClara och Annakarin Nyberg (förlåt att jag råkade kalla dig för Nyström tidigare...) var ju inte där bara för att klinga vackert i mina öron, utan framför allt för att berätta om sina erfarenheter och studier av bloggeran som exploderat under de senaste 5-6 åren.

Jag har själv inga planer på eller drömmar om att göra business av min lilla blogg, däremot är jag fascinerad av fenomenet som just nu drar fram som en stormvind. Fler och fler gör business av sin lilla blogg som startade som ett hobbyprojekt, och oftast är det starka och modiga kvinnor som står bakom dessa. Jag gillar det!

Tjejerna bjöd på många skratt då de drev med fördomar om bloggarna, och också en hel del tänkvärda saker som (den generella) skillnaden mellan män och kvinnor som startar företag. Män som går gärna till banken och lånar ett par mille direkt så de kan köpa sig en flott bil och ett flashigt kontor till sitt företag, medan kvinnor pysslar på med sin blogg i källaren, helst utan att berätta det för någon - och ogärna vill kalla sig för företagare.

Självklart delade de också med sig av några handfasta "bloggtips". Förutom det där vanliga med att man ska hitta sitt ämne eller sin nisch, att man ska vårda sitt varumärke, hitta sitt sammanhang, bygga relationer med läsarna och tänka på vem man samarbetar med osv, så handlade det faktiskt mest om bekräftelse.

Clara ställde sig frågan hur det kan komma sig att alla vet om att barn behöver bekräftelse - men vad är det som gör att så snart man blir vuxen blir det "fult" att söka bekräftelse? Behöver vi inte det längre då?
Och det är inte bara i bloggvärlden vi behöver bekräftelse. Hur kul hade ditt jobb varit om du aldrig hade fått bekräftelse? Ditt förhållande? Dina vänskapsrelationer? Din träning?

Summa summarum: Bekräfta din omgivning och se till att bli bekräftad.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en intressant kväll. Lyckliga du som hittar så många givande föredrag.

Annakarin sa...

Tack för fina rader om föredraget! Det värmer att läsa dem.

Annakarin

Unknown sa...

Det var jättebra föredrag och roligt ja! Dessutom helt gratis, vilken förmån!

Erika Hallgren sa...

Din blogg är jätte fin!