fredag 14 september 2012

Tutankhamun-utställning i Malmö

Imorgon öppnas den stora Tutankhamun-utställningen i Malmö. Den kommer att visas på Malmömässan i Hyllie till och med den 17 februari 2013. Igår kväll var jag tillsammans med några kollegor och fick en förhandsvisning av utställningen.

Jag ska ärligt säga att jag inte är speciellt intresserad varken av historia, kungar, faraoner, gravar eller utgrävningar. Förväntningarna var därmed inte speciellt höga. Jag var på förhand mest intresserad av att ta reda på hur det funkar med slot-tider vid biljettbokning, audioguidning osv, för att kunna informera våra gäster på bästa sätt eftersom att vi kommer sälja detta tillsammans med hotellpaket.

Men döm om min förvåning när jag en bit in i utställningen började känna mig riktigt intresserad. Eller okej, i alla fall ganska intresserad. Om inte annat fascinerad. Herregud vilken tid en begravning på den tiden måste ha tagit...

Utställningen är väldigt bra utformad. Vid entrén får man med sig hörlurar och en audioguide som är ens följeslagare under hela utställningen. Det finns 4-5 olika filmvisningar som berättar om utgrävningarna och fynden och sen finns det ca 20 olika "stationer" där man knappar in vilken station man är vid på sin audioguide och så får man en massa information i öronen. Allt orkar man (jag) inte lyssna på, men två timmar senare går jag ändå därifrån och vet bra mycket mer om Tutankhamun än när jag gick dit.

Pressbilder från tutankhamun.nu

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det verkar vara väldigt förmånligt att jobba på Scandic, man kanske skulle byta bransch! ;-))

mormor sa...


Din morfar skulle ha älskat det. Han hade säkert lagt ner en hel dag där.

Cecilia sa...

Du har ett sådant glammigt jobb!
Jag ska nog ta mig dit, jag gillar ju historia!