lördag 1 september 2012

Bo Ohlsson & Kivik

Andra turistdagen stod ett besök på det omtalade Bo Ohlsson högst på önskelistan (okej, inte hos alla - men i alla fall hos halva gänget). Bo Ohlsson är som ett mini-Ullared och har allt mellan himmel och jord. En hel massa skit förstås, men också en del vettiga grejer till bra priser. Man kan väl helt enkelt säga att de har allt. Och eftersom jag är uppvuxen med Bo Ohlsson som det stället man åkte till på Österlen för att shoppa (vare sig det gällde shampo, kläder, skor eller utemöbler) så har ju de som känt mig ett tag hört talas om det här stället ett par gånger. Och därmed blivit lite nyfikna. Och jodå, visst fyndades det.

Medan några av oss fyndade på Bo Ohlsson så tröttnade andra på shoppingen och åkte i förväg till Kivik som var nästa mål för dagen. När vi andra kom ikapp med våra shoppingkassar så hade första gänget redan ätit lunch på Kiviks Lilla Råa, vilket var lite synd för det var ett av mina mission med den här trippen att prova det stället. Resten av shoppinggänget var nämligen inte speciellt sugna på att tugga nötter, så vi åkte istället till Kiviks musteri och åt en smarrig Ceasarsallad. Det där råa får jag väl försöka komma ihåg att prova nästa gång jag får besök som jag kan turista med.

Tänk att jag är uppvuxen bara några kilometer från Kivik, men nästan aldrig har promenerat genom byn. Som inföding åker man dit för att handla (och möjligtvis ta en glass i hamnen), och under "turistsäsongen" håller man sig för övrigt därifrån eftersom det kryllar av folk och bilar överallt. Visst är det konstigt, när man är inföding så gör man vad man kan för att hålla sig borta från folkmassorna men när man är turist då ska man helt plötsligt vara där alla andra (turister) är?

En promenad genom byn, ett besök på Lisa Toffts ateljé och en bit äppelkaka var vad eftermiddagen bjöd på.

1 kommentar:

mormor sa...

Kiviks Lilla Råa har jag aldrig hört talas om, men jag kan tänka mej att bjuda på lunch om du kör mej dit.