söndag 2 september 2012

Kulla Nöjesplats

Många söndagkvällar under sommarloven har i ungdomens dagar spenderats på Kulla Nöjesplats utanför Rörum. Det kryllar ju inte av "uteställen" på Österlen, och det var liksom här man hängde under sommartid. Ung som gammal. Och jag tror att det fortfarande är så det funkar, det såg i alla fall ut så.

Nu var det många år sen det begav sig, och det var med blandade känslor jag tog mina kompanjoner med mig dit för att avsluta Österlenhelgen. Black Jack stod på scenen och i backarna satt alla möjliga sorters människor. Yngligar i jeans, rutig skjorta, keps och ryggsäck (med kluckande innehåll) var dock dominerande. Och ja, vad ska man säga, besökarna fascinerades av "den österlenska kulturen". Det funkar inte riktigt som i stan, om vi säger så. Men det har sin charm. Vi kände dock att vi hade fått en tillräcklig dos av den österlenska kulturen när "I natt, i natt" hade spelats och skymningen började falla.

Lagom är bäst. Efter ett "check" på Kulla så landade vi skönt i soffan hemma i stugan tillsammans med mormor och kusinfamiljen. Jag har sagt det förr, men jag säger det igen - det tar på krafterna att vara turist.

Måndag var sista dagen för turisterna här, och då gjorde vi Kiviks marknad. Men det har ni redan läst om här. Lite shopping, lite mat, frusen banan doppad i choklad, strumpor, massa folk och karuseller. Och när mörkret föll över marknadsplatsen började klientelet kännas igen från gårdagens besök på Kulla...

Inga kommentarer: